VRIJ 69
Mees en Merel
Mees en Merel
ALMELO - De gemeenteraad van Almelo krijgt Richard Korteland als nieuwe burgemeester van de stad tussen de Aa en de Lolee. Hij bedankte in een even korte als videotechnisch schokkerige beeldverbinding de vroede vaderen en moederen voor het in hem gestelde vertrouwen. Korteland volgt burgemeester Gerritsen op die vertrokken is naar Almere teneinde daar commissaris van de koning te worden.
De nieuwe ambtsketendrager van Almelo is 44 jaar en nu nog bugemeester van Meppel, waar hij acht jaar de de primes inter pares is geweest. Opvallend mag heten dat zich geen vrouwen meldden voor de ambtsketen der gemeente Almelo. De bedoeling is dat Korteland in juni zal worden geinstalleerd en tot die tijd neemt waarnemend burgemeester In 't Veld de honneurs nog waar aan de oevers van de Loolee.
Korteland was vooor hij burgemeester van Meppel werd raadslid en daarop volgend wethouder van Papendrecht en wil zo snel mogeljk onderdeel zijn van de Almelose samenleving. Hij werd anderhalf jaar geleden nog voor een nieuwe termijn van zes jaar benoemd in die gemeente Meppel, maar dat loopt nu toch even iets anders, want de lokroep vanuit Almelo heeft Korteland uiteindelijk niet weten te weerstaan.
ENTER/WIERDEN - Het verzet tegen de bouw van een megaschool in Enter neemt toe. De bewoners van de Reggestraat, Sportlaan, Voormors, Lage Dijk en Werfstraat zeggen – niet voor het eerst - dat het miljoenen kostende project de gemeente financieel op de emmer zal vriezen. Gesproken wordt over een investering van zeventien miljoen, wat ten opzichte van eerdere ramingen een verdrievoudiging zou zijn.
Ook zal het veel langer gaan duren eer de school, als die er uiteindelijk toch mocht komen, in gebruik kan worden genomen, vanwege procedures en afstemming en niet in de laatste plaats de veiligheid van (school)kinderen en andere andere weggebruikers in de omgeving van de Bornerbroekseweg.
meer volgt
ENSCHEDE - Aan de Molenstraat in Enschede is de bouw van een studentenflat in gang getrokken. Het gaat om 125 appartementen in opdracht van de Stichting Jongeren Huisvesting Twente, dat het Pakhuiskwartier zal worden gedoopt. Het wordt een mix van groepswoningen, studio's en appartementen. Het project is onderdeel van het nieuwbouwplan CentrumKwadraat. De studentenflat is enkele jaren geleden al aangekondigd, maar het is naar schatting in 2025 voltooid.
Na de volooiing van de bouw vindt de sloop van omliggende bebouwing van start, waaronder het appartementencomplex met 84 woningen aan de Molenstraat. In de rest van het braakliggende gebied is er, verdeeld over meerdere bouwblokken, ruimte voor negentig, woningen, deels grondgebonden, in zowel de koopsector als vrije huur.
ALMELO/HARDENBERG - De provincie Overijssel en ProRail hebben vandaag de eerste stappen gezet voor de elektrificatie van de spoorlijn Almelo-Hardenberg. De provincie Overijssel heeft de ambitie om de nog bestaande dieselspoorlijnen in de provincie te elektrificeren. Dat een positief effect op de exploitatie van de treinconcessies. Ook voor omwonenden en reizigers zijn elektrische treinen beter dan dieseltreinen. Bovendirn heeft elektrificatie een positief effect op het milieu; de uitstoot van dieseltreinen verdwijnt.
De provincie Overijssel laat weten werk te willen maken van de elektrificatie, maar is mede afhankelijk van de spoorinfrastructuur is eigendom van de rijksoverheid, die het grootste deel van de kosten voor de elektrificatie zou moeten financieren. Provinciale Staten van Overijssel hebben daarom de duidelijke boodschap meegegeven dat het Rijk eerst een concrete toezegging moet doen voor de financiering, voordat de eerste schop in de grond gaat om de bovenleiding aan te leggen.
De provincie blijft in gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over een bijdrage vanuit het Rijk. Op dit moment staat het Rijk nog op het standpunt dat er hiervoor geen Rijksgeld beschikbaar is. De Tweede Kamer heeft de staatssecretaris van IenW daarom onlangs via een motie gevraagd te kijken hoe het Rijk toch kan bijdragen aan het bespoedigen van de elektrificatie van deze diesel-spoorlijnen.
In de komende weken contracteert ProRail een ingenieursbureau, dat ProRail gaat ondersteunen in de planuitwerking. Samen met het ingenieursbureau brengt ProRail de effecten van elektrificatie op de omgeving van het spoor in kaart. De resultaten van dit onderzoek worden samen met een mogelijk ontwerp in het tweede kwartaal van 2025 voorgelegd. Hierna start de besluitvorming voor de daadwerkelijke aanleg.