De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   

Wethouder van Twenterand kiest nieuwe uitdaging bij brandweer

TWENTERAND – Nadat recent burgemeester Broekhuizen zijn vertrok uit Twenterand heeft nu ook wethouder Van der Ham vertrekt besloten uit Twenterand te vertrekken. Dat doet ze vanwege een nieuwe baan. Ze de kans aangrijpt om aan een nieuwe baan te beginnen. Ze wordt per 1 juni directeur van BON-Holding (Brandweeropleidingen Noord) en grijpt deze kans aan en laat weten deze kans  na drie jaar aan te grijpen.

 Ze hield zich de afgelopen drie jaar onder meer bezig met economie, detailhandel, recreatie en toerisme, sociale zaken, duurzaamheid, afval en centrumvisieontwikkelingen. Van der Ham was de vierde locoburgemeester en bovendien kernwethouder van Den Ham. Ze zegt met voldoening terug op haar periode als wethouder in Twenterand. ‘Met veel plezier heb ik de afgelopen periode samengewerkt met mijn collega-bestuurders, maar vooral ook met allerlei ambtenaren, inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van Twenterandse organisaties. Er zit veel positieve doe-kracht in deze gemeente. Ik zie het als een voorrecht dat ik daar mijn steentje aan te hebben  mogen dragen.’ Ze zegt nu haar haar hart te volgen.’  Daar is de brandweeropleiding natuurlijk ook belangrijk in. Het werken met en voor mensen en iets bijdragen aan de maatschappij vind ik een voorrecht. Deze kans kwam voorbij en kon ik niet laten liggen.”

De vertrekkende wethouder kijkt naar eigen zeggen uit naar de nieuwe uitdaging in Drenthe. ‘Maar ik wil de zaken in Twenterand óók netjes afronden en waar dat kan overdragen aan mijn opvolger.’

Hellendoorn zet er de draf in om Daarlerveen de ruimte te geven

HELLENDOORN/DAARLERVEEN - Het  gemeentebestuur van de Hellendoorn heeft Het Oversticht de opdracht gegeven een integrale stedenbouwkundige gebiedsaanpak op te stellen voor het dorp Daarlerveen. Het gaat om het streven plaats te bieden voor woningbouw, een nieuwe basisschool  en benevens de verduurzaming van een gymzaal. Daarenboven zijn er plannen voor een verbreding van zowel de spoorlijn Almelo-Hardenberg als de brug en uiteraard de  problemen die samenhangen met de het kanaal  en de omgeving. ‘Dat zijn behoorlijk wat ontwikkelingen voor een dorp van ongeveer twaalfhonderd inwoners’, constateert de gemeente. ‘Daarom is er behoefte aan een integrale gebiedsaanpak die het resultaat moet zijn van een nauwe samenwerking tussen experts en bewoners. De gemeente Hellendoorn heeft Het Oversticht de opdracht gegeven om een integrale stedenbouwkundige gebiedsaanpak op te stellen voor Daarlerveen.

In het uiterste noordoosten van de gemeente Hellendoorn ligt een gebied met een specifieke veenkoloniale verkavelingsstructuur. In dit jonge veenontginingslandschap ligt Daarleveen. De veenontginningen hebben een open karakter en zijn qua structuur recht. Dit landschap zegt veel over de historie van het dorp. Vanaf 1850 is men begonnen met het graven van de Overijsselse kanalen met als doel de Overijsselse kanalen van water te voorzien. Het kanaal van Almelo de Haandrik was daar één van. In een tijd waar het wegverkeer nog beperkt was, gaf het kanaal transportmogelijkheden. De komst van het kanaal droeg bij aan de economische ontwikkeling van Daarleveen en omliggende gebieden. Voor de aangrenzende veengebieden is het tevens van grote betekenis geweest. De turf uit de veengebieden kon nu makkelijk worden afgevoerd naar elders. Men vestigde zich aan de vaart en zo ontstond er lintbebouwing langs het kanaal. Loodrecht daarop is een lint ontstaan aan de Nieuwstraat en op een minder intensieve manier aan de Kalkwijk en Nonkeswijk. De bebouwing langs de wegen is eind negentiende eeuw ontstaan en in de loop der tijd herbouwd en verdicht. Door de aanleg van het kanaal waren de woeste gronden naar het oosten niet meer bereikbaar voor de boeren uit Daarle. De inwoners van Daarle verkochten de veengrond aan de verveners. Voor afwatering en vervoer werden meerdere wijken en boksloten aangelegd. De wijken stonden allen haaks op het kanaal en eindigden bij de gemeentegrens, met uitzondering op de Vriezenveensewijk. In 1906 werd de spoorlijn Almelo- Mariënberg aangelegd waardoor Daarleveen ook een spoorverbinding kreeg (pbdaarleveen). Het Overijselskanaal heeft nu nog een functie voor de binnenscheepvaart en plezier/recreatievaart. In 1950 heeft het gebied tussen het kanaal en de spoorlijn zich verdicht met woningbouw. Eerst ten noorden van de Spoorstraat, later ook aan de zuidzijde.

FC Twente doet zichzelf te tekort in in strijd om Eurpese tickets

ENSCHEDE  - FC Twente zit – mild uitgedrukt - niet in de beste fase van de competitie. De ploeg moest het juist nu het om het echie gaat weer onnodig een nederlaag incasseren. En dat dan ook nog in de eigen Veste, in een fase dat het om de knikkers gaat Het publiek liet ook van zich horen, want verwacht en hoopt (opnieuw) kwalificatie.

Weliswaar kwam de formatie van trainer Joseph Oosting nog wel op voorsprong door een treffer van  wie anders dan Sem Steijn, die al het hele jaar een consequent hoog niveau etaleert, maar verder in een dip lijkt te verkeren

Hoe goed het niveau ook is, vooral het blindelings vinden van elkaar, is meer en meer een probleem aan het worden nu de  kaarten voor de competitiefinale ras naderbij komtDe grootste domper was toch wel dat het toch niet groots voetballende Fortuna de gelijkmaker kon vieren toen het in de staart van de wedstrijd de gelijkmakende 1-1 wist  bij te schrijven.

Reconstructie Knalhutteweg/Knalhutteweg/Zuid Esmarkerrondweg

ENSCHEDE – De  gemeente Enschede begint komende week met een reconstructie van de rotonde Knalhutteweg/ Zuid Esmarkerrondweg om die  te laten voldoen aan de nieuwste verkeersregels en veiligheidseisen. De werkzaamheden duren tot en met 25 juli en  vinden fasegewijs plaats. Het winkelinkelcentrum Het Stroink blijft hierdoor te allen tijde bereikbaar.

Wat ooit is ontworpen met de visie en uitgangspunten van die tijd, wordt nu aangepast aan de hedendaagse  regels en het verkeer van vandaag.

De kwestieuze rotonde wordt groter en overzichtelijker. Krappe bochten maken plaats voor een ruimer ontwerp en de oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers worden aangepast aan de nieuwste richtlijnen. Samen met deze werkzaamheden, wordt de omgeving groener gemaakt met nieuwe bomen en planten.  

Enschede mikt op Boeldershoek voor stedelijk bedrijventerrein

ENSCHEDE - De gemeente Enschede heeft het oog laten vallen op Boeldershoek-West voor uitbreiding van stedelijk bedrijventerrein. Het gaat om een denkrichting om de groei van bedrijfskavels te faciliteren. Om de economische groei te versterken, stelt het college van burgemeester en wethouders voor drie locaties aan te wijzen als toekomstig nieuw bedrijventerrein om bedrijven de ruimte te bieden die ze nodig hebben en daarmee werkgelegenheid in Enschede te behouden en uit te breiden voor werkgelegenheid.

Bedrijven willen zich volgens het college graag in Enschede vestigen en/of zoeken ruimte om uit te breiden. Tegelijkertijd heeft Enschede te maken met een tekort aan beschikbare bedrijfskavels. Daarom gaf de gemeenteraad in 2022 opdracht om te onderzoeken welke locaties geschikt zijn voor nieuwe bedrijventerreinen. Op basis van diverse criteria zijn vijftien beoordeeld, waarvan er drie als meest kansrijk geselecteerd die aan de raad worden voorgelegd.

Van de drie geselecteerde locaties wordt Boeldershoek-West als eerste onderzocht voor verdere ontwikkeling. Boeldershoek-West is grofweg het gebied waar nu het zonnepark van Twence is gevestigd. Het biedt goede mogelijkheden voor nieuwe bedrijvigheid. De gemeente Enschede en het energiebedrijf Twence gaan hiervoor een intentieovereenkomst aan en verkennen samen de mogelijkheden. De andere twee locaties blijven voorlopig geheim.

Als de gemeenteraad instemt, wordt de intentieovereenkomst met Twence ondertekend en begint een verkenningsfase. Boeldershoek-West omspant circa  veertig hectare. De gemeente onderzoekt nog wat er precies mogelijk is, maar waarschijnlijk kan dertig tot vijftig hectare  van het gebied worden gebruikt voor bedrijven.

Deel dit nieuws!