De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   

Cultuurprijs van Overijssel internationaal kunstenaar Arno Kramer

DIEPENHEIM - De beeldend kunstenaar, curator en schrijver  Arno Kramer ontvangt de Cultuurprijs van Overijssel. Hij geldt als nationaal en internationaal erkend tekenaar par excellence.  Zijn werk is te zien in kunstcollecties in binnen- en buitenland. Zijn werken op papier, van bescheiden tot zeer grote formaten, heeft hij in tientallen tentoonstellingen in binnen- en buitenland getoond.

Behalve tekeningen op papier maakt hij ook grote werken direct op de muur. Kenmerkend in zijn ontwikkeling is de bewuste combinatie van figuratieve en meer abstracte elementen. Het is voor Kramer van belang dat er naast een zekere mystiek en raadselachtigheid in een tekening ook een zekere weerstand zit. Zo kan een realistisch getekend beeld worden ‘verstoord’ door er rasters of vlekken overheen te leggen. Elke tekening moet op zijn minst voor hemzelf een verrassing bevatten.

Hij vindt, stelt de jury, voor alles wat onzegbaar is een bepaalde vorm van tekenkunst uit. Kramer is ook de initiator van het Drawing Centre Diepenheim.  Hij woont en werkt in Broekland.

VRIJ 76

Op de hoek van de Smeijerskampstraat en de Stamanstraat vond ik een briefje. Zo'n verkreukeld papiertje, uit een jaszak gevallen. Ik vond het bij toeval. Zocht iets in mijn kofferbak, stond derhalve naast de fiets en zag dat papiertje, letterlijk in de  goot. Voor het oppakken, dus dat deed ik. En las.

In hanepotigschrift stond er  'Zal je missen, maar niet zo lang, de nacht valt voor het avond is'. 

Ik heb die woorden al de afgelopen dag al duizend keer geproefd, op mijn tong gelegd, bedisseld en bewonderd, gewikt, gewogen en overdacht, maar de ene gedachte over de betekenis van de woorden, op een beduimeld en dauwnattig geworden kattebelletje, maakte de andere gedachte los. De aankondiging van een moord of een eerder nog een zelfmoord?  Een in wanhoop geschreven afscheid. En op een onbepaalde manier ook een van liefde doortrokken dichtregel. Er heeft zich een geest-van-leest op het kruispunt van de Stamanstraat en de Smeijerskampstraat begeven. Misschien voor mij bestemd. Het lijkt me goed er een nachtje over te slapen.

Ik mis de onbekende schrijver/dichter nu al, en weet niet wanneer de nacht weer avond wordt.

 

Laatste deel van de Fietssnelweg tussen Enschede en Hengelo

ENSCHEDE/HENGELO -  Vandaag vond op de opening plaats van het laatste deel van de  fietssnelweg F35 tussen station Enschede en station Hengelo. Twee fietsbruggen - over de Tubantiasingel en Lambertus Buddestraat - en een verhoogd fietspad langs het spoor vormen de laatste schakels van dit F35-traject. Tijdens de opening werd als symbool van vernieuwing en duurzaamheid een ' E35-boom  geplant

Tot vlak voor de opening werd er nog hard gewerkt aan de afwerking van de F35. Het aanbrengen van asfalt zou al eerder plaatsvinden, maar moest vanwege  het slechte weer worden verplaatst. Alleen al het laatste stukje, tussen Twekkelerveld en de Brandweerstraat, is ongeveer 1,4 kilometer lang en bevat 35.000 kubieke meter zand, 820 meter leuningwerk, 44 nieuwe bomen, 2.744 struiken en klimplanten en ongeveer achtduizend ingezaaide bloemzaadjes. Dit project is mede mogelijk gemaakt door Provincie Overijssel en het Ministerie van Infra en Waterstaat.

F35-gebruikers fietsen via de twee nieuwe fietsbruggen zonder hinder van verkeerslichten en auto’s vanaf station Enschede richting de Universiteit Twente, Kennispark, station Hengelo en andersom. De opening was de eerste van drie feestelijke openingen van de F35 die dit jaar plaatsvinden. In mei staat het deel Azelosestraat/Oonksweg in Borne gepland, gevolgd door de Bankastraat in Hengelo. Daarnaast wordt dit jaar de F35 richting Lonneker aangelegd en is de provincie bezig met de voorbereiding van de verdere aanleg richting Oldenzaal.

 

Hellendoorn kiest twee nieuwe wethouders na twee jaar rommelen

HELLENDOORN – De gemeente Hellendoorn krijgt als alles volgens plan verloopt Jan van den Bosch en Lia de Waard-Oudesluijs  als nieuwe schepenen. Ze worden 23 april 2024 voorgedragen aan de gemeenteraad formeel voorgedragen  om wethouder te worden. De 59-jarige Van den Bosch woont in Ermelo en is op dit moment senior adviseur bij Antea Group. Tussen 2007 en 2018 was hij wethouder in de gemeente Ermelo. Hij heeft zijn sporen verdiend op het terrein van ruimtelijke ordening, woningbouw en de Omgevingswet. De 53-jarige Waard-Oudesluijs (53) woont in Emst en is momenteel directeur Zorg bij WZU Veluwe. Tussen 2018 en 2023 was ze in wethouder in Epe. Ze brengt  brede ervaring mee op gebied van zorg en welzijn en het sociaal domein.

De benoeming van twee is nieuwe wethouders is nodig om een eind te  maken aan een turbulente periode die al kort  na de verkiezingen begon, waarbij partijen elkaar de tent uitknokten, elkaar het licht in de ogen niet gunden, laat staan politieke successen, twee wethouders stapten op en in die leemte moeten Van den Bosch en De Waard-Oudesluijs   voorzien. De beoogde wethouders starten in mei in hun nieuwe ro, als de raad in meerderheid instemt.

 

Elektrificatie twee spoorlijnen dient treindiensten en milieu Twente

ALMELO/OLDENZAAL/HARDENBERG - De rijksoverheid legteen bedrag van 98 miljoen op tafel voor de elektrificatie van cruciale spoorlijnen in Overijssel en Gelderland.  Het gaat om de verbinding tussen Zutphen en Oldenzaal en die tussen Almelo en Hardenberg. Verantwoordelijk gedeputeerde Dadema juicht in zijn persbericht: 'Dit brengt ons een stap dichterbij ook om deze trajecten robuuster en meer comfortabel te maken voor de reizigers en de omgeving.' Ook spreekt hij over 'een mooi politiek resultaat'.

Het nieuws werd vandaag bekend gemaakt in de Voorjaarsnota die het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Daarmee komt het totaal benodigde bedrag voor elektrificatie van beide treinverbindingen in zicht. De formele besluitvormingstrajecten in Den Haag en bij de provincies kunnen nu in gang worden gezet.  Voor de aanleg worden voert ProRail eerst nog een planstudie uit. Daarbij wordt onder meer onderzoek gedaan naar de bodem.

Behalve  voor een betere spoorontsluiting van Oost - en Noord-Nederland is de aanleg van nieuw spoor in met name Twente ook uit milieuoogpunt, want nu rijden er nog dieseltreinen op beide regionale spoorlijnen, gelegen in zowel Overijssel als Gelderland. Jaarlijks stoten deze treinen veel CO2 en stikstof uit. Door te investeren in elektrificatie zorgen we er voor dat we deze emissie stoppen en stiller kunnen gaan reizen. Daarmee beperken we ook overlast voor de omgeving van de spoorlijnen.

Deel dit nieuws!