De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   
  • Home
  • Home
  • Nieuws
  • College van Hellendoorn kiest voor extra miljoenen in tunnneldorp

College van Hellendoorn kiest voor extra miljoenen in tunnneldorp

De verkeersveiligheid bij de rotonde Helmkruidlaan-Baron van Sternbachlaan in de Kruidenwijk in Nijverdal staat opnieuw op de agenda van de gemeenteraad. Het college van burgemeester en wethouders stelt een verbeterd tunnelontwerp voor. Daarvoor iss volgens het college van burgemeester en wethouders der gemeente Hellendoorn een extra bedrag nodig van 3.4 miljoen extra nodig bovenop het budget van anderhalf  miljoen dat beschikbaar is. De gemeenteraad behandelt dit onderwerp tijdens verschillende raadsvergaderingen in november.  Volgens het college zijn tunnels de meest veilige oplossing voor fietsers en voetgangers.

Tunnels scheiden fietsers en auto’s volledig. Ze zorgen daarnaast voor een betere doorstroming van het verkeer op de rotonde. Fietstunnels hebben bovendien ruimtelijk gezien een kleine impact op de omgeving. In het ontwerp dat er nu ligt zijn noodzakelijke verbeteringen doorgevoerd. De uitzichthoeken bij de kruising van de fietspaden zijn groter en de hellingen zijn minder steil. Met deze aanpassingen zijn de veiligheid en het comfort sterk toegenomen ten opzichte van het minimale ontwerp dat er eerder lag. Voor de aanleg zijn eerst voorbereidende stappen nodig. Denk aan het maken van het uitvoeringsontwerp, het regelen van vergunningen en het doorlopen van een aanbesteding. Deze stappen zijn altijd nodig, ook als voor een andere oplossing wordt gekozen. Daarnaast moeten kabels en leidingen worden verlegd. Daarom is de verwachting dat de werkzaamheden op zijn vroegst in 2027 beginnen. 

Er zijn verschillende mogelijkheden onderzocht om de verkeersveiligheid te verbeteren. Tunnels waren het veiligst, maar te duur. De raad koos daarom voor een vrijliggend fietspad aan de noordkant van de Helmkruidlaan. Een aannemer gaf aan dat tunnels toch binnen het beschikbare budget konden worden gemaakt. De raad besloot dit ontwerp verder te laten uitwerken. Eerste minimale ontwerp voldoet aan de technische eisen, maar bleek duurder, minder veilig en minder comfortabel dan gedacht. De raad vroeg om een verbeterd ontwerp met een berekening van de extra koste Dit verbeterde ontwerp ligt ter besluitvorming voor.

Er vindt 44 november is er een informatieronde over dit onderwerp. Daarna volgt er een debatronde op 18 november. Op 25 november neemt de gemeenteraad een besluit tijdens de raadsvergadering.

Deel dit nieuws!