De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   

Hengelose voetbalclub Wilhelmina viert eeuwfeest met kloek boek

HENGELO - Talrijke leden van de Hengelose voetbalclub Wilhelminaschool gaan later deze maand op reis. Dat doen ze niet fysiek, maar in een boek. Ze dompelen zichzelf dan even onder in de geschiedenis van hun voetbalclub. Het jubileumboek over honderd jaar Wilhelminaschool is gereed.’ Hier kunnen we trots op zijn”, zegt Bert Boes, die op het idee kwam een boek over de club uit te geven.  

De club is in de vorige eeuw opgericht door leerlingen van de bedrijfsschool van Stork: Wilhelminaschool. Dat was in augustus 1919. Het honderdjarig bestaan van de club is dus al zes jaar geleden. Maar in dat jaar 2019 kwam er geen jubileumboek uit. Wilhelminaschool heeft in Hengelo op meerdere locaties gespeeld. Tegenwoordig speelt de club op sportpark De Vikkerhoek. Het boek bevat ook anekdotes. Zo is te lezen dat terreinknecht Albert Haasewinkel wel eens geiten op het veld aan het Nachtegaalpad liet grazen. Een ander vrolijk verhaal gaat over een verkoopactie van emmers met olifantenmest, afkomstig uit dierenpark Emmen. Een stevige voorraad bleef onverkoopbaar en ging gisten, waardoor de deksels met enorme knallen van de emmers sprongen.

 Uit handen van burgemeester Schelberg van Hengelo is de voetbalvereniging HVV Tubantia te verblijd met de vergulde Erepenning in brons.  Dat gebeurde tijdens de receptie ter gelegenheid van het 125-jarig jubileum van de club op haar Sportpark De Bijenkorf aan de  Verlengde Polluxweg.

 De vereniging, opgericht in 1900 onder de naam Wilhelmina, is in de afgelopen eeuw uitgegroeid tot een begrip in Hengelo. Ter gelegenheid van deze bijzondere mijlpaal reikt de burgemeester van Hengelo de erepenning van de stad uit aan voorzitter Wennink. 

Elektrische treinen stiller en schoner op traject Almelo-Marienberg

ALMELO/MARIENBEERG --Nederland heeft ruim 3.000 kilometer spoor, waarvan ongeveer 75 procent al geëlektrificeerd is. In totaal is 551 kilometer nog niet voorzien van bovenleiding. Het reizigersvervoer per dieseltrein stoot jaarlijks ruim 53 miljoen kilo CO₂ uit. Elektrisch rijden vermindert deze uitstoot fors. Elektrische treinen zijn tot wel tien decibel stiller bij optrekken en afremmen – merkbaar prettiger voor omwonenden én reizigers. Dagelijks maken meer dan 3.000 reizigers gebruik van het traject Almelo–Mariënberg, vooral voor woon-werk- en schoolverkeer.

Na de ondertekening van de bestuursovereenkomst krijgt ProRail de opdracht voor de daadwerkelijke realisatie van het project, waarvoor een aannemer wordt geselecteerd. Vanaf eind 2028 continueert Arriva het treinvervoer in de regio op basis van een nieuw contract voor vijftien jaar. Vanaf dat moment kunnen naar verwachting de elektrische treinen op het traject Almelo- Mariënberg rijden.

ProRail zorgt ervoor dat het spoor geschikt wordt gemaakt voor elektrische treinen door bovenleiding te plaatsen en twee onderstations te bouwen voor de stroomvoorziening. De onderstations worden gebouwd in Vroomshoop en Vriezenveen. Omwonenden en belanghebbenden worden op de hoogte gehouden van de werkzaamheden.

Nederland heeft ruim drieduizend kilometer spoor, waarvan ongeveer 75 procent al geëlektrificeerd is. In totaal is 551 kilometer nog niet voorzien van bovenleiding. Het reizigersvervoer per dieseltrein stoot jaarlijks ruim 53 miljoen kilo CO₂ uit. Elektrisch rijden vermindert deze uitstoot fors. Elektrische treinen zijn tot wel tien decibel stiller bij optrekken en afremmen – merkbaar prettiger voor omwonenden én reizigers. Dagelijks maken meer dan 3.000 reizigers gebruik van het traject Almelo–Mariënberg, vooral voor woon-werk- en schoolverkeer.

 

 

Electrificatie van spoorlijn Almelo-Hardenberg staat op stapel

ALMELO/Marienberg - Elektrificatie van het spoor Almelo-Marienberg lijkt een kwestie van tijd te zijn. Er is jaren voor gepleit en dat lijkt nu effect te sorteren. De provincie Overijssel en de rijksoverheid  hebben een akkoord bereikt over elektrificatie van het traject Almelo–Mariënberg, waar al jaren op is aangedrongen.

Gedeputeerde Dadema en staatssecretaris Aartsen ontmoetten elkaar in het stationsgebouw van Marienberg om de deal formeel af te ronden. Met de investering van bijna 75 miljoen kan de elektrificatie. Met de elektrificatie van Almelo -Mariënberg maken provincie en Rijk het mogelijk dat duizenden reizigers schoner en stiller kunnen reizen. Na de ondertekening vertrokken gedeputeerde Dadema en staatssecretaris Aartsen richting Emmen voor een bijeenkomst over de Nedersaksenlijn. Het traject Almelo–Mariënberg maakt in de toekomst onderdeel uit van deze lijn.

 Gedeputeerde Overijssel:' “Met deze ondertekening zijn we weer een flinke stap verder op weg naar stiller, sneller en schoner openbaar vervoer. Reizigers en omwonenden hebben daar direct profijt van. De elektrificatie van dit traject is een mooie stap voorwaarts om het hele spoorwegennet in Nederland elektrisch te maken. Deze elektrificatie laat zien hoe Rijk en regio samenwerken aan een toekomstbestendig spoor. Het is een investering in bereikbaarheid én een schone toekomst.

Nederland heeft ruim drieduizend  spoor, waarvan ongeveer 75 procent al geëlektrificeerd is. In totaal is 551 kilometer nog niet voorzien van bovenleiding. Het reizigersvervoer per dieseltrein stoot jaarlijks ruim 53 miljoen kilo CO₂ uit. Elektrisch rijden vermindert deze uitstoot fors. Elektrische treinen zijn tot wel tien decibel stiller bij optrekken en afremmen – merkbaar prettiger voor omwonenden én reizigers. Dagelijks maken meer dan drieduizend reizigers gebruik van het traject Almelo–Mariënberg, vooral voor woon-werk- en schoolverkeer.

Rosink Dranken te Enter bij honderdjarig bestaan Hofleverancier

ENTER - Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan heeft het bedrijf Rosink Dranken te Enter vandaag het predicaat Hofleverancier ontvangen. Vandaag ionderscheiden met het predicaat Hofleverancier. Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het familiebedrijf reikte de Commissaris van de Koning deze bijzondere onderscheiding uit. De Koninklijke erkenning vormt een bekroning op een eeuw lang vakmanschap, ondernemerschap en trouwe dienstverlening aan de regio.

Rosink Dranken werd in 1925 opgericht door overgrootvader Johan Rosink, die als bierbottelaar begon aan de Stationsweg in Enter. Per transportfiets leverde hij lokaal gebotteld bier aan cafés in de omgeving. Wat begon als een eenmanszaak groeide in de loop der jaren onder leiding van zoon, kleinzoon en uiteindelijk de huidige eigenaar uit tot een modern bedrijf met een eigen slijterij, vijf vaste medewerkers en een breed klantenbestand in Oost-Nederland.

Het predicaat Hofleverancier onderstreept de betrouwbare reputatie, continuïteit en maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijf. “Mijn ouders waren op de hoogte van de aanvraag, maar hebben het moment van toekenning helaas niet meer mogen beleven,' aldus eigenaar Mark Rosink. 'Zij waren jarenlang de drijvende kracht en ik draag deze erkenning op aan hen én aan ons hele team.'

Met persoonlijke service, een exclusief drankenassortiment en sterke lokale betrokkenheid levert Rosink Dranken aan horeca, bedrijven, sportverenigingen, evenementen en particulieren. De focus ligt de komende jaren op verdere groei, uitbreiding van het team en het versterken van het aanbod in alcoholvrije alternatieven zoals 0.0 bieren, wijnen en gedistilleerd.

Het bedrijf werd in 1925 opgericht door overgrootvader Johan Rosink, die als bierbottelaar begon aan de Stationsweg in Enter. Per transportfiets leverde hij lokaal gebotteld bier aan cafés in de omgeving. Wat begon als een eenmanszaak groeide in de loop der jaren onder leiding van zoon, kleinzoon en uiteindelijk de huidige eigenaar uit tot een modern bedrijf met een eigen slijterij, vijf vaste medewerkers en een breed klantenbestand in Oost-Nederland.

Het predicaat Hofleverancier onderstreept de betrouwbare reputatie, continuïteit en maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijf. “Mijn ouders waren op de hoogte van de aanvraag, maar hebben het moment van toekenning helaas niet meer mogen beleven,” aldus eigenaar Mark Rosink. “Zij waren jarenlang de drijvende kracht en ik draag deze erkenning op aan hen én aan ons hele team.”

Met persoonlijke service, een exclusief drankenassortiment en sterke lokale betrokkenheid levert Rosink Dranken aan horeca, bedrijven, sportverenigingen, evenementen en particulieren. De focus ligt de komende jaren op verdere groei, uitbreiding van het team en het versterken van het aanbod in alcoholvrije alternatieven zoals 0.0 bieren, wijnen en gedistilleerd.

Servicemonteur

Wij hebben onze cv-ketel geleased. Dat was niet mijn idee, maar eerlijk gezegd spelen mijn ideeën geen rol: techniek is de portefeuille van mijn eega. Haar gedachte om die ketel niet te kopen bleek, als zo vaak, de juiste. Het apparaat valt dus onder de verantwoordelijkheid van een cv-boer, zodat het onderhoud gegarandeerd is.

De servicemonteur die een en ander onderhoudt en vervangt is een onderdeel van een groot geheel. Zet maar rustig: een gigantisch groot geheel. Om te beginnen kregen wij maar liefst drie schriftelijke aankondigingen dat wij een afspraak moesten maken met een onderhoudsmonteur. Enfin, ik ga over afspraken en daarom belde ik die firma en wat bleek: de man (we hebben nog nooit een vrouw gehad) zou over drie weken komen “tussen 12.30 uur en 18.00 uur”.

Het is een absurd grote tijdspanne, daar waar pakketbezorgers ongeveer  per kwartier kunnen aangeven  wanneer men het bestelde tegemoet mag zien. Aangezien de wederhelft werkt ben ik de pisang bij dit soort afspraken. Goed, de monteur kwam even rond 15.00 uur en vroeg of hij gebruik mocht maken van het toilet, waar hij een kwartier  kreunend vertoefde. Vervolgens stiefelde hij op mijn aanwijzingen met gereedschapskist en stofzuiger naar boven . Na drie kwartier luidruchtig klussen kwam hij naar beneden, aanvankelijk tot mijn opluchting, tot hij mededeelde dat een rubberen  ring kapot was, deze had hij niet op voorraad en moest dus besteld worden. Binnenkort zou hij langskomen.

Wat volgde was radiostilte. Afgezien van telefoontjes van kennelijk dubieuze afkomst was er niemand die contact opnam. Daarop belde ik zelf maar naar de firma. Wat volgde was om hoorndol van te worden. Eerst moest ik kiezen uit vijf cijfers (Is er sprake van een noodsituatie? Kies 1. Gaat het om onderhoud? Kies 2. Wilt u de afspraak afzeggen? 3. Stelt u prijs op een andere monteur? 4. Gaat u verhuizen? 5) . Ik ging voor 2. Vervolgens gelaste de robotstem dat ik mijn postcode moest invoeren, wat ik braaf deed. Daarna volgde ongeveer drie muziekstukken uit een serie van Mantovani. Wilde net geërgerd ophangen, toen een vrouwenstem klonk. Uitgelegd van het ringetje. Ze deelde mee dat ze mij wel gebeld hadden. Waarop ik vroeg waarom ze dan geen bericht hadden ingesproken. Het mens reageerde niet maar vroeg wat mijn  postcode was. Daarna opnieuw muzak. Na geruime tijd  meldde een stem dat de monteur over drie weken zou komen voor dat ringetje. Tussen 12.00 en 18.00 uur kon ik hem verwachten.

Ik ben inmiddels rijp voor een opname in een psychiatrisch ziekenhuis.

Erik Endlich

Deel dit nieuws!