De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   

Busje

De  wederhelft en één van haar  collega’s zijn inmiddels 25 jaar werkzaam bij een interieurzaak.  De jeugdige en gedreven bazin  begreep dat dit jubileum bijzondere aandacht vereist, zij het zonder de formele plichtplegingen  die men met name  bij accountantskantoren en op de burelen van ambtelijke organisaties aantreft. Alsdan citeert de afdelingschef eentonig  uit het personeelsdossier.

Bij het interieurgebeuren ligt dat anders, aangezien collega’s telkens klanten van diverse pluimage en wensen van advies dienen en vervolgens, als het meezit, raamdecoratie, vloerbedekking, verf en zo verkopen. De extraverte natuur die samengaat met dit vak maakte, dat aan genoemd feestelijk gebeuren een bijzondere activiteit werd verbonden. Wij gingen namelijk met stokoude VW-busjes rijden. Daartoe vervoegden wij ons bij een in het buitengebied gelegen verhuurder van die kwetsbare vehikels.

Men had bedacht dat de twee busjes, waarover de personeelsleden werden verdeeld, zou worden gechauffeerd door personen die als droogkloot bekend staan. Niet qua karakter, maar vanwege de eigenaardigheid dat zij  de beheersing hadden om tijdens de rit alcoholhoudende drank te laten staan. Men moest blijkbaar direct aan mij denken, want hoewel aangetrouwd beschouwde men mij als een type dat men niet aan de toog verwacht aan te treffen. De ander, wel een collega, stond als “beheerst” bekend.

De bediening van de antieke busjes was bepaald een dingetje. Een oudere meneer met een druipneus gaf mij instructie, waarbij de teneur was: wees in godsnaam voorzichtig met ontkoppelen en schakelen en rij uiterst langzaam. Vervolgens diende ik een soort van examen afleggen, waarbij uit het innerlijk van de bus tandwielen kraakten, de motor kreunde en het vervoermiddel hortend en stotend de weg vervolgde. De man was zichtbaar verontrust en vroeg of er niet iemand anders was die wel met dat delicate spul kon omgaan. Dat was dus niet het geval.

Enfin, we gingen op weg waarbij ik aanvankelijke problemen ondervond bij het correct inleggen van de enorme vloerpook in de juiste versnelling en het juist interpreteren van het aangrijppunt van de koppeling. Vanwege dit  stoterige verloop vloog iedereen van voor naar achter en omgekeerd door het antieke busje. Ik kreeg gaandeweg echter meer vertrouwen en alras schoten wij met joelende motor en met snelheden waarvoor eerder gewaarschuwd was over modderpaden en snelwegen, waarbij ik zodanig geconcentreerd het hoepelstuur en de reuzepook bediende, dat ik geen oog had voor de doodsbange passagiers. De man naast mij las het routeboek voor waarbij hij steeds na het voorbij jagen van een kruispunt riep, dat wij daar links- of rechtsaf hadden moeten gaan. Vervolgens draaide ik  over boerenerven en juist voor aanstormende auto’s terug naar het vorige punt, maar door een gelukkig toeval bleef iedereen ongedeerd en beleefden wij een avontuurlijke rit.

De busjes zijn inmiddels ingeleverd. Ik heb niets gehoord van de exploitant. Nog niet.

Erik Endlich

Michelin-ster als kolossale verrassing uitbater T-Bone in Enter

Enter - Voor uitbater Jan Roetgering van eethuis de T-Bone te Enter was het een kolossale verrassing dat hij dezer dagen werd verrast met de mededeling dat hij een Michelin-ster krijgt voor zijn  voor zijn gastheerschap en culinaire hoogstandjes. Roetgering stond zo ongeveer perplex toen hem kond werd gedaan van de ster door de Michelin Gids zaken als kwaliteit, de menukaart, kooktechniek en het personeel.

Roetgering stond zo ongeveer perplex toen hem kond werd gedaan van de ster door de Michelin Gids zaken als kwaliteit, de menukaart, kooktechniek en het personeel.

Jan nam met gloeiende trots een erebordje van Michelin in ontvangst en dat kleinood heeft inmiddels een prominente plek gekregen bij de ingang. Hij is met recht en reden zo trots als een pauw, en betrekt ook het personeel in de hulde.

In de Michelin Gids is Bistro T-Bone inmiddels opgenomen en dan lezen we de volgende omschrijving: Alles draait rond de houtskoolgrill in deze sfeervolle zaak, gezellig gelegen in een oud-Hollands pand. Of hij nu T-bone, lamsrack of zeetong op de grill legt. 

Westerkerk aan kanaal Vriezenveen blijft bestaan, maar anders

VRIEZENVEEN - Op de plek van de Westerkerk aan het kanaal te Vriezenveen worden vijf woningen gebouwd. Dat geschiedt in het bestaande godhuis, waarbij alle karakteristieken van de kerk zoveel mogelijk worden behouden. Zo zal de consistorie bewaard blijven en omgetoverd worden tot een levensloopbestendige vrijstaande woning. Bovendien komt er nog een nieuwe vrijstaande woning die mooi aansluit bij de rest van de bebouwing aan de Kanaalweg Zuid.

Het gehele terrein zal een groenere uitstraling gaan krijgen door de toevoeging van tuinen en de bestaande tuinmuur welke kenmerkend is voor de Kerk zal ook zo veel mogelijk behouden blijven. Onder het motto van aanpassing en modernisering vinden wel veranderingen plaats; het zal de moderne tijd zijn; elk zijn eigen devotie.

Stap binnen in een wereld waar verleden en heden elkaar ontmoeten. Het kerkgebouw (Westerkaaike), dat jarenlang een belangrijk onderdeel van Vriezenveen is geweest, biedt nu plaats aan een beperkt aantal exclusieve woningen. Met behoud van originele elementen, zoals glas -in-loodramen, hoge plafonds en woningen ontworpen om te voldoen aan de hoogste eisen van modern wooncomfort.

meer volgt

College van Hellendoorn kiest voor extra miljoenen in tunnneldorp

De verkeersveiligheid bij de rotonde Helmkruidlaan-Baron van Sternbachlaan in de Kruidenwijk in Nijverdal staat opnieuw op de agenda van de gemeenteraad. Het college van burgemeester en wethouders stelt een verbeterd tunnelontwerp voor. Daarvoor iss volgens het college van burgemeester en wethouders der gemeente Hellendoorn een extra bedrag nodig van 3.4 miljoen extra nodig bovenop het budget van anderhalf  miljoen dat beschikbaar is. De gemeenteraad behandelt dit onderwerp tijdens verschillende raadsvergaderingen in november.  Volgens het college zijn tunnels de meest veilige oplossing voor fietsers en voetgangers.

Tunnels scheiden fietsers en auto’s volledig. Ze zorgen daarnaast voor een betere doorstroming van het verkeer op de rotonde. Fietstunnels hebben bovendien ruimtelijk gezien een kleine impact op de omgeving. In het ontwerp dat er nu ligt zijn noodzakelijke verbeteringen doorgevoerd. De uitzichthoeken bij de kruising van de fietspaden zijn groter en de hellingen zijn minder steil. Met deze aanpassingen zijn de veiligheid en het comfort sterk toegenomen ten opzichte van het minimale ontwerp dat er eerder lag. Voor de aanleg zijn eerst voorbereidende stappen nodig. Denk aan het maken van het uitvoeringsontwerp, het regelen van vergunningen en het doorlopen van een aanbesteding. Deze stappen zijn altijd nodig, ook als voor een andere oplossing wordt gekozen. Daarnaast moeten kabels en leidingen worden verlegd. Daarom is de verwachting dat de werkzaamheden op zijn vroegst in 2027 beginnen. 

Er zijn verschillende mogelijkheden onderzocht om de verkeersveiligheid te verbeteren. Tunnels waren het veiligst, maar te duur. De raad koos daarom voor een vrijliggend fietspad aan de noordkant van de Helmkruidlaan. Een aannemer gaf aan dat tunnels toch binnen het beschikbare budget konden worden gemaakt. De raad besloot dit ontwerp verder te laten uitwerken. Eerste minimale ontwerp voldoet aan de technische eisen, maar bleek duurder, minder veilig en minder comfortabel dan gedacht. De raad vroeg om een verbeterd ontwerp met een berekening van de extra koste Dit verbeterde ontwerp ligt ter besluitvorming voor.

Er vindt 44 november is er een informatieronde over dit onderwerp. Daarna volgt er een debatronde op 18 november. Op 25 november neemt de gemeenteraad een besluit tijdens de raadsvergadering.

Enschede trots op verkiezing boom van het jaar in Ledeboerpark

ENSCHEDE - De mammoetboom in het Ledeboerpark te Enschede is door SBNL Natuurfonds verkozen tot Boom van het Jaar 2025. Met 2716 stemmen liet de Sequoiadendron giganteum de andere genomineerden achter zich. De boom is verkozen tot boom van het jaar 2025.  De mammoetboom in het Ledeboerpark is door SBNL Natuurfonds verkozen tot Boom van het Jaar 2025. Met 2716 stemmen liet de Sequoiadendron giganteum de andere genomineerden achter zich. Een overwinning die het jubileumjaar van Enschede een gouden randje geeft.  De reus in het Abraham Ledeboerpark is indrukwekkend in hoogte, maar ook in de breedte met een omtrek van maar liefst 8,5 meter.

Het is een van de grootste en oudste mammoetbomen in Nederland. En heeft ook nog eens een bijzondere geschiedenis.  Zo is de boom in 1866 geplant. Het bewijsstuk hiervoor? Een zwart-witfoto uit 1887, kort  na de bouw van het landhuis, waar de toen 20-jarige boom op te zien is. Ook een factuur  uit 1865, waarop de landschapsarchitect van het park is vermeld, levert bewijs van deze eeuwenoude boom.  Met het jubileumjaar in gedachten en de oude reus voor ogen namen Olaf Visscher (Stichting Textielhistorie Twente) en natuurliefhebber Karin Vaneker het initiatief om de mammoetboom aan te melden voor de verkiezing ‘Boom van het Jaar 2025’. Olaf, ook Van Heek-archivaris.

“Dit jaar viert Enschede 700 jaar stadsrechten. En wat past daar beter bij dan een boom die al meer dan anderhalve eeuw verhalen vertelt? Daarom vonden we het een mooi moment om de mammoetboom aan te melden voor deze verkiezing.  

Dat Enschede nu ook nog de titel wint is geweldig! De afgelopen tijd hebben we zoveel mogelijk mensen enthousiast gemaakt om te stemmen op deze bijzondere reus. En dat is gelukt! We willen alle mensen die hebben gestemd dan ook hartelijk bedanken.”  En wethouder Leefomgeving Teutelink deelt het enthousiasme: 'Ik ben supertrots dat deze bijzondere boom landelijke erkenning krijgt! Dankzij dit initiatief krijgen bomen met een betekenisvolle geschiedenis de aandacht die ze verdienen. In Enschede willen we dit soort waardevolle bomen extra goed beschermen. Deze monumentale mammoetboom heeft – net als veel andere bijzondere bomen – daarom een plek op onze waardevolle bomenkaart.”  
De uitreiking van de prijs vindt begin november plaats.

In februari gaat de verkiezing van start en kan men opnieuw stemmen op de favoriete boom, deze keer op Europees niveau. Organisator van de Nederlandse Boom van het Jaar-verkiezing, SBNL Natuurfonds, zet zich in voor het behoud en de ontwikkeling van natuur en landschap op particuliere gronden. Sinds 2018 doet Nederland mee aan de Europese 'Tree of the Year' verkiezing. SBNL Natuurfonds zet zich in voor beide verkiezingen om het belang van bomen breed te verspreiden. 

De uitslag: 

  1. Enschede (OV) - De mammoet van het Ledeboerpark
  2. Den Hout (NB) - De oeroude 'Heilige Eik'
  3. Frederiksoord (DR) - Oma Catalpa leeft voort
  4. Leiden (ZH) - De ziel van Groenesteeg
  5. Vierhuizen (GR) - Het erfgoed van Nieuw Midhuizen
  6. Beesel (LI) - Beschermheer tegen de hagel
  7. Veenendaal (UT) - Daar bij die molen
  8. Dronten (FL) - De 'coolste' boom van Dronten
  9. Amsterdam (NH) - Een veteraan op een unieke locatie
  10. Oostkapelle )ZE - De dromer van Westhove
  11. Kootwijk (GE) - Diepgeworteld in eigen kracht
  12. Bakkeveen (FR) - Stille getuige aan het water

Deel dit nieuws!