De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   
  • Home
  • Home
  • Nieuws
  • Mogelijk elektrificatie lijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo

Mogelijk elektrificatie lijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo

HENGELO -  De elektrificatie van de spoorlijn Almelo-Mariënberg staat op de rol voor 2027. Dat deelde  gedeputeerde Boerman van Verkeer en Vervoer in Overijssel vanmiddag mee in een  plenaire zitting van Provinciale Staten van Overijssel. Het elektrificeren van deze lijn staat al jaren op de rol. Dat geldt niet voor het elektrificatie van de spoorlijn tussen Zutphen en Hengelo, waar de gedeputeerde tussen neus en lippen door ook op hintte.

Om de treinen tussen Almelo en Mariënberg door de laten rijden naar Hardenberg straks door waren aanpassingen nodig aan de sporen en wissels en aan de beveiliging van het spoor nodig. De lijn ligt er trouwens op de kop af 115 jaar. De bedoeling is dat er mettertijd, bij het 125-jarig bestaan wellicht, een rechtstreekse verbinding Twente-Groningen zal zijn, de zogenoemde Nedersaksenlijn, maar dan moeten wel ontbrekende delen worden aangelegd. Hoe dan ook is elektrificatie van Almelo-Mariënberg/Hardenberg noodzakelijk. 

Als gezegd maakte Boerman vandaag ook melding van een plan tot elektrificatie van de lijn Zutphen-Hengelo die doorrijdt naar Oldenzaal. Momenteel rijden dieseltreinen van vervoerder Keolis in opdracht van de provincie Overijssel op dit traject en loopt er onderzoek naar de haalbaarheid van elektrificatie van dit traject. Ondertussen worden momenteel waar mogelijk tal van onbewaakte overwegen gesloten, met name in de gemeente Hof van Twente.

 

 

.

Deel dit nieuws!