Overigens CMXIV
Een nieuwe lente, een nieuw logo, zullen ze bij Het Noordik hebben gedacht. Dat is koren op de molen van het zelfbenoemde gilde der vormgevers. Die denken niet, die brainstormen - dat klinkt duurder en dat is het ook. Slecht draaiende bedrijven denken met een nieuw logo het tij te keren. De kop in het zand en de portemonnee leeg, maar dan krijg je ook wat.
Ooit was Het Noordik het Christelijk Lyceum, een middelbare school voor havo, atheneum en gymnasium in Almelo. Uit dat grijze verleden ken ik de school. Enige jaren later vernam ik dat de naam Het Noordik op de muren was gespijkerd, vernoemd naar een boerderij aan de overkant van de straat, hoe ver kun je zakken, om van je lyceum een boerderij te maken - van klas tot stal. En er is ook mavo bijgekomen - dat past dan wel weer in het 'plaatje' van wat vermoedelijk een intensieve leerlinghouderij zal zijn, ten hove van de herenboer.
Natuurlijk ook een nieuw logo. En nu vond de huidige baas dat het weer anders moest heten. Elke rector z'n drektor. Er zal lang over gebrainstormd zijn, ook zoiets, maar ze kregen wat ze diep van binnen wilden: Noordik met een loshangend plus-teken. Ik heb het nieuwe logo gezien. Omineus zwart met - koket - een zwevende witte plus. Het mocht weer wat kosten.