Nieuwe N35 (Twente-Zwolle) tien jaar later en twintig procent duurder
HAARLE - De kans is groot dat het nog een jaar of tien duurt eer de nieuwe weg tussen Twente en Zwolle in gebruik kan worden genomen. Dat zei gedeputeerde Boerman vandaag in een debat over de verbreding tot een weg met twee keer twee rijbanen. Ook kunnen, mede door veranderde plannen en benodigde procedures, de kosten stijgen, ook voor de provincie Overijssel. In dat verband merkte gedeputeerde Boerman van Verkeer en Vervoer in Provinciale Staten van Overijssel op rekening te houden met een toename van twintig procent, tot rond de 120 miljoen.
De verwachte meerkosten hebben onder meer te maken met de landelijke stikstofdiscussie en een uitspraak daarover van de Raad van State. Eerder al werd rekening gehouden met vier jaar uitstel, nu ziet het er naar uit dat het wel twintig jaar kan duren. Dat is nogal een verschil, stelde CDA-statenlid Van Moorsel vast. Boerman zei dat het een het gevolg is van het ander, maar dat het er in elk geval naar uitziet dat er komende zomer een 'startbesluit' zal worden genomen. Ook maakte de gedeputeerde gewag van wat hij noemde 'mijlpalen in de besluitvorming'.
De focus ligt de komende tijd op de situatie bij Mariënheem en Raalte, die verkeerstechnisch en planologisch nogal ingewikkeld is. Omdat elk nadeel ook hier een voordeel heeft, zal de tijd mede worden benut voor doordenking, onder meer terzake de meest veilige situatie bij het Hellendoornse kerkdorp Haarle. De gemeente dringt aan op een optimaal-veilige oplossing van de oversteek. In dat verband wordt ook met gemeente en met Plaatselijk Belang gesproken over de mogelijkheid van zowel een tunnel onder als een brug over de toekomstige N35, voor fietsers.