Nog dit jaar aanbesteding verdieping Twentekanalen; kroon op lobby
HENGELO – Nog dit jaar vindt de aanbesteding plaats van de Twentekanalen en de voltooiing staat voor 2023 op de rol. Het gaat om het voorpand tussen de IJssel en de sluis bij Eefde, de zijtak naar Almelo en het kanaal van de sluis bij Delden tot aan Enschede. Slechts op een klein deel zal sprake zijn van verbreding, want het gaat merendeels om een verdieping van de vaargeul in het midden van de kanalen, volgens het zogenoemde V-profiel, waardoor de kanalen geschikt worden voor schepen met een diepgang tot 2.80 meter. Dit betekent dat ze zo’n 750 ton extra kunnen meenemen en als het containers betreft 156 in plaats van 104 TEU.
Voor het geschikt maken van de Twentekanalen voor zwaarder beladen schepen is jarenlang een intensieve lobby gevoerd door de regio Twente, de Twentse havengemeenten en ondernemers. Voor de rijksoverheid, recentelijk minister Van Nieuwenhuizen, speelde mee dat er straks dagelijks negenhonderd trucks minder over de weg zullen rijden.
De verenigde ondernemers wisten de minister van Infrastructuur en Waterstaat er ook van te overtuigen dat ze al 490 miljoen hebben geïnvesteerd, vooruitlopend op de verruiming der Twentekanalen. Dat is heel wat meer dan de 180 miljoen die van rijkswege nog nodig was. Daar kon de bewindsvrouw geen ‘nee’ tegen zeggen. Een aardige voetnoot bij het kanalendossier is dat de Zandmaatschappij een speciaal schip heeft laten bouwen voor de verdiepte Twentekanalen. Dit schip neemt zelf 2.800 ton mee in plaats van de gebruikelijke 2.300 ton waarmee regulier gebouwde schepen op de Twentekanalen worden beladen.
De landelijke televisie (NTR) besteedt 6 september aandacht aan de aanleg in het interbellum van de Twentekanalen. Dat gebeurde in het kader van de werkverschaffing in tijden van economische crisis. Onder de titel 'Een bezeten wereld' worden, aan de hand van verhalen van (nakomelingen van) werklozen, die overwegend handmatig de kanalen groeven.