De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   

Overigens CCLXVIII

Ik heb niets met auto's, haalde wel ooit een rijbewijs, maar liet dat verlopen toen ik na eerder een Kever op een vluchtheuvel in de Mozartlaan te Nijverdal te hebben geparkeerd een Eend in een sloot bij Sint Isidorushoeve liet verzinken. Sedertdien ben ik fietser uit aandrift. Toen de kerkklok twaalf sloeg en mijn rijbewijs ongeldig was heb ik een mooie fles soldaat gemaakt. Laat ik voorzichtig zeggen dat ik er niets aan vind, aan dat autorijden. Niet achter het stuur, niet ernaast, nada, noppes.

Wat ik wél mooi vind zijn verhalen over wegen als kunstwerken. Ze gaan nu weer met de A1 bezig. Ik weet nog dat die er kwam. Hoefden we ineens als junioren van de voetbalclub , als we met het eerste meegingen, niet meer via binnenweggetjes naar Heerjansdam en Oud-Beijerland te reizen. Eigenlijk had de E8 meer heroïek dan de A1 ooit kon hebben. Van de week hoorde ik een prachtige radiodocumentaire van Wouter Veldhuis en Mathijs Deen (ik heb ook al sinds ik op mezelf woon geen televisie) over de aanleg van de A1 in de jaren zeventig. Over de ontwerper van de weg, Nico Zuurdeeg. Pure passie. Over schuiven met zandlichamen en schilderen met bulldozers. Het was meer dan asfalt, ook de bermen werden ontworpen, het uitzicht gestoffeerd, heuvels, bosschages en waterlopen kregen accenten. En de afslag Markelo werd de mooist afslag van de wereld.

Op de fiets over de R35, ja, dat wel. Dit heb ik eenmalig gedaan, een paar dagen vóór de opening van een nieuw stuk tussen Almelo en Wierden. Ik was het niet van plan, maar was daar tegen middernacht in de buurt. Ik ben met de fiets aan de hand het talud opgelopen, tot ik me op de rijbaan bevond. Spiksplinternieuw. Links en rechts stonden nog wat machines, een trap, een hek, een bezem. De opening zou een paar dagen later zijn. Ik fietste in het stikkedonker over de nieuwe autoweg via Ypelo naar Zuidbroek. De brug over het Twentekanaal hield het. Ik vind: autowegen moet je infietsen.

 

 

 

 

Deel dit nieuws!