Overigens LXXVI
We hadden het gisteren al even over hem, Rein Kroes, Cees Elzenga en ik, op een terras aan de Oude Markt, waarom precies weet ik niet, want het is vandaag pas de sterfdag van Harry Bannink. Hij stierf 19 oktober 1999, vandaag dus precies 19 jaar geleden.
In mijn kinderjaren kende ik hem niet maar wel Ja Zuster, Nee Zuster en Farce Majeure, in de jeugd van het verwende nakomertje wist ik niet van het bestaan van Bannink, wel van Ome Willem en Meneer Aart, geen van allen hadden bestaan als Bannink niet de toondichter hunner teksten zou zijn geweest. En dat geldt voor veel uitvoerende artiesten, onder wie Jenny Arean en Joost Prinsen op wie ik in de genoemde jaren van de onschuld al fan was vanwege hun hoedanigheid als Meisje met de Blauwe Hoed respectievelijk Erik Engerd. Tot op de dag van vandaag.
Een van de grootste Nederlandse componisten van de vorige eeuw wordt de in de Lipperkerkstraat geboren Bannink genoemd. Daar heb ik onvoldoende zicht op en kennis van, ik ben van de verhalen, waarin Bannink tot leven komt, lees de neerslag van gesprekken die Ton Ouwehand met uitvoerende artiesten heeft gehad en in het boek 'Toonzetter' bundelde. Raadpleeg ook eens de podcast waarin Gijs Groenteman van alles en meer verzamelt wat Bannink aanbelangt.
Op dat terras ging het over de vergeefse pogingen het Muziekcentrum in Enschede naar Bannink vernoemd te krijgen, naast het naar zijn kompaan kompaan Willem Wilmink vernoemde Theater. Ik begreep dat directeur Hartman er niks voor voelt omdat Harry Bannink te onbekend zou zijn, zeker bij jongeren. Judith wie? Wie bekender is dan zij moet onthoofd, van Holifernus tot Harry Bannink. Angst voor de schaduw. En overigens, gaat de directeur over de naam óf de eigenaar/grootgeldschokker Enschede?. Precies, dus wat let de gemeenteraad om die opdracht in november te verstrekken? En dan over een jaar, 19 oktober 2019 een plechtigheid (onthulling naambord) met een groot Harry Banninkfeest onder auspiciën van Ouwehand en Groenteman.