De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   
  • Home
  • Home
  • Nieuws
  • Ruim twintig procent zorgvragers in Twenterand klaagt bij GBT

Ruim twintig procent zorgvragers in Twenterand klaagt bij GBT

VRIEZENVEEN -  Ruim tweehonderd klachten kwamen afgelopen half jaar binnen bij het digitale meldpunt dat het raadslid Abbink van Gemeente Belangen Twenterand (GBT) initieerde over de gemeentelijke taak ter zake de huishoudelijke hulp. Veel inwoners van Twenterand voelen zich amper serieus genomen, klagen over de regeldrift en hebben problemen met de bemoeizucht.

GBT, de grootste fractie in de gemeenteraad kreeg onvoldoende steun voor het streven naar een gemeentelijk meldpunt en besloot vervolgens medio vorig jaar er zelf een op te zetten. Veel klachten gaan over de wijze waarop bij een hulpvraag de ‘indicatie’ plaatsvindt van inwoners die recht hebben op ondersteuning van het huishouden om aldus, ook bij ernstige ziekte, zelfstandig te kunnen blijven wonen, al dan niet ter aanvulling op mantelzorg door familieleden of buren. Ook gaan veel klachten over de traagheid van de procedures en over de jaarlijkse herhaling van de ambtelijke exercitie.

Ook zouden specifiek-particuliere omstandigheden in de woning en de privésituatie der bewoners niet worden meegewogen bij de bepaling van het aantal uren huishoudelijke hulp.

Ruim tweehonderd aanvragers van huishoudelijke ondersteuning, bijna twintig procent, dienden afgelopen half jaar bij de gemeente bezwaar in tegen de beschikking.

GBT in een communiqué: ‘Het is een understatement dat veel cliënten, maar ook hun familie en mantelzorgers, nu gefrustreerd zijn. Door sommigen zijn de besluiten voor minder hulpuren als een klap in het gezicht ervaren. Dat de regeling Huishoudelijke Hulp Toelage (inkoop van extra hulpuren, red) door minder rijksmiddelen en bezuinigingen vanaf 2019 helemaal wordt geschrapt beseffen nog niet alle cliënten, dat moet nog eens extra onder de aandacht gebracht worden.’

Deel dit nieuws!