Politieke daadkracht (voorshands met de mond) voor N36 en N50
Vriezenveen - Er komt een lobby in de Tweede Kamer op gang voor het aanpassen/verbreden van twee wegen die van economisch belang worden geacht én die nu bijzonder verkeersonveilig zijn. Er is een kongsi in de maak van de regeringspartijen VVD en PvdA én oppositiepartij CDA, met eventuele vrucht na de verkiezingen van maaart. Het gaat om de N36 van Twente naar Hardenberg en Ommen en verder noordwaarts en de N50 (bij Kampen) van Overijssel naar Nooordoostpolder en verder westwaarts.
Beide wegen staan al geruime tijd als ultra-gevaarlijk te boek (waarbij de N36 ook wel veelzeggend de dodenweg wordt genoemd: zeventien doden in acht jaar) met veel onoverzichtelijke situaties en geregeld filevorming.
De parlementariër Visser van de VVD wil geld voor het 'knelpunt Kampen' N50, waarvoor de provincie zich al langer druk maakt, onder aanvoering van gedeputeerde Boerman van Verkeer en Vervoer, voormalig wethouder der gemeente Kampen. De provincie Overijssel en de regio IJsseldelta zijn bereid mee te betalen.
Onduidelijk is of er Overijsselse/Twentse cofinanciering komt voor de aanpak van de N36, met name bij de afslagen Vriezenveen, Westerhaar en Beerze. De noodzaak is groot, vindt CDA-parlementariër Omtzigt uit Enschede. Hij heeft er reeds, met assistentie van de PvdA, over aan de politieke bel getrokken op het Binnenhof en wil er nu, omdat er niks gebeurt, de sokken inzetten. Naar het oordeel van Omtzigt en zijn fractiegenoot Van Helvert, die getweeën met hun sociaaaldemocratische collega Hoogland vragen stelden aan minister Schultz van Haegen, is de N36 in zijn soort de gevaarlijkste weg van Nederland.