De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   
  • Home
  • Home
  • Nieuws
  • Verdubbeling van Twente in Rotterdam; Kamp opent vergroot CTT

Verdubbeling van Twente in Rotterdam; Kamp opent vergroot CTT

Rotterdam/Hengelo - De uitgebreide vestiging van Combi Terminal Twente (CTT) zal vandaag (vrijdag) door minister Kamp van Economische Zaken worden geopend. CTT heeft zo'n zeven miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van wat wordt genoemd een stukje (zeg maar een stuk) Twente in Rotterdam. De oppervlakte is verdubbeld van vier tot acht hectare aan op- en overslagcapaciteit. De terminal in Rotterdam blijkt een groot succes met de toename van de het grote zeeschepen aangevoerde containers die via de vaderlandse waterwegen, spoorwegen en asafaltwegen verderlandinwaarts moeten worden vervoerd.

Dagelijks rijdt er een trein tussen Rotterdam en Bad Bentheim. Daarnaast rijden er negen treinen van en naar Polen. Tevens zijn er verbindingen met andere bestemmingen in Duitsland en met Oostenrijk en Hongarije. Vanuit de terminal in Rotterdam is volgens CTT-directeur Linthorst heel Europa ontsloten, want linea recta bereikbaar.

Voor het vervoer over water is van belang dat de Twentekanalen worden verbreed en verdiept; waarmee de rijksoverheid, dus Rijkswaterstaat, volgend jaar een begin zou maken. Dit is van belang voor de hoofdterminal aan het kanaaal in Hengelo en zeker ook voor de een in aanbouw zijnde tweede Twentse terminal van CTT aan de zijtak in Almelo.

Overigens is het in Rotterdam andere koek qua oppvlakte en materieel. Behalve de uitbreiding van de terminal op de Maasvlakte heeft CTT voor de locatie Rotterdam twee railkranen aangeschaft, waarvan er één reeds operationeel is en de andere dat eind dit jaar zal zijn. Daarenboven zijn vijf sporen aangelegd, alle met een lengte van circa vierhonderd meter.

CTT is het enige bedrijf in Rotterdam dat gevaargoed (tank)containers langer dan veertien dagen op mag slaan. Om dit te mogen heeft het bedrijf geïnvesteerd in blussystemen, vloeistofdichte vloeren en opleidingen voor het personeel. CTT is BRZO-gecertificeerd (op basis van het Besluit Risico Zware Ongevallen), waarmee het bedrijf voldoet aan de allernieuwste wet- en regelgeving. Naar verwachting van CTT-directeur Linthorst en de zijnen zullen de komende maanden reeds meer treinen gaan rijden voor de verdere afhandeling van goederen richting Duitsland en Polen.

De uitbreiding van CTT in Rotterdam was ook een Twentse aangelegenheid, want Dura Vermeer heeft de verruiming van het terrein en de extra sporen gerealiseerd en de Almelose bouwbedrijven Löwik Bouw- en Beton hebben het nieuwe kantoor gebouwd in samenwerking met de eveneens Almelose bedrijven Reefman Elektro en Engberink Technische Installaties.

Het is in dit licht géén toeval dat een Twentse bewindspersoon, de in Hengelo geboren en in Diepenheim woonachtige minister Kamp, de openingshandeling voor zijn rekening neemt. Overigens is Kamp voormalig commissaris van het transportbedrijf Bolk, waarvan de stichter en naamgever destijds het initiatief nam voor de terminal in Hengelo. Ondertussen zijn er vier aandeelhouders, behalve Bolk Transport ook collega-transportbedrijf Nijhof-Wassink te Rijssen benevens BCTN en MCS in respectievelijk Nijmegen en Meppel.

Deel dit nieuws!