De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   
  • Home
  • Home
  • Nieuws
  • NS wil minder stoptreinen Twente; Overijssel overweegt interventie

NS wil minder stoptreinen Twente; Overijssel overweegt interventie

Enschede/Almelo - Als het aan de NS ligt rijden er vanaf volgend jaar buiten de spits slechts twee stoptreinen per uur tussen Enschede en Almelo. Dat zou een halvering betekenen, want nu zijn het er nog vier. De vermindering is vooral een beroerd vooruitzicht voor geregelde reizigers van en naar Wierden, Almelo-De Riet, Borne en Kennispark-Enschede. De intercitytreinen blijven gewoon rijden, ook twee per uur, maar het voornemen is dus het aantal stoptreinen in de daluren te halveren. De provincie Overijssel gaat alles in het werk stellen zulks te voorkomen.

Naar het oordeel van de NS maken buiten de spits te weinig personen gebruik van de stoptreinen, gemiddeld zo'n honderd. Dat kan volgens de NS financieel niet uit. De provincie Overijssel wil weten wat de exacte kosten zijn en overweegt te interveniëren met subsidies om het aantal treinen in de stedenband van Twente op peil te houden.

Het provinciebestuur ijvert namelijk al enige tijd voor de optimalisering van het treingebruik in Overijssel en investeert nu reeds in de stoptreinverbinding tussen Enschede via Almelo naar Zwolle en vice versa; de betreffende spoorlijn wordt momenteel geëlektrificeerd en gedeputeerde Boerman speculeerde recent op een verdubbeling van de lijn, met mogelijk in de toekomst een intercitydienst, teneinde de economische centra in Overijssel behalve per autoweg ook per spoorweg te verbinden. Daar komt bij dat eind volgend jaar Syntus het treinvervoer Enschede-Zwolle overneemt, want de NS aftroefde in een aanbesteding.

Deel dit nieuws!