Elektrische treinen stiller en schoner op traject Almelo-Marienberg
ALMELO/MARIENBEERG --Nederland heeft ruim 3.000 kilometer spoor, waarvan ongeveer 75 procent al geëlektrificeerd is. In totaal is 551 kilometer nog niet voorzien van bovenleiding. Het reizigersvervoer per dieseltrein stoot jaarlijks ruim 53 miljoen kilo CO₂ uit. Elektrisch rijden vermindert deze uitstoot fors. Elektrische treinen zijn tot wel tien decibel stiller bij optrekken en afremmen – merkbaar prettiger voor omwonenden én reizigers. Dagelijks maken meer dan 3.000 reizigers gebruik van het traject Almelo–Mariënberg, vooral voor woon-werk- en schoolverkeer.
Na de ondertekening van de bestuursovereenkomst krijgt ProRail de opdracht voor de daadwerkelijke realisatie van het project, waarvoor een aannemer wordt geselecteerd. Vanaf eind 2028 continueert Arriva het treinvervoer in de regio op basis van een nieuw contract voor vijftien jaar. Vanaf dat moment kunnen naar verwachting de elektrische treinen op het traject Almelo- Mariënberg rijden.
ProRail zorgt ervoor dat het spoor geschikt wordt gemaakt voor elektrische treinen door bovenleiding te plaatsen en twee onderstations te bouwen voor de stroomvoorziening. De onderstations worden gebouwd in Vroomshoop en Vriezenveen. Omwonenden en belanghebbenden worden op de hoogte gehouden van de werkzaamheden.
Nederland heeft ruim drieduizend kilometer spoor, waarvan ongeveer 75 procent al geëlektrificeerd is. In totaal is 551 kilometer nog niet voorzien van bovenleiding. Het reizigersvervoer per dieseltrein stoot jaarlijks ruim 53 miljoen kilo CO₂ uit. Elektrisch rijden vermindert deze uitstoot fors. Elektrische treinen zijn tot wel tien decibel stiller bij optrekken en afremmen – merkbaar prettiger voor omwonenden én reizigers. Dagelijks maken meer dan 3.000 reizigers gebruik van het traject Almelo–Mariënberg, vooral voor woon-werk- en schoolverkeer.