De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   
  • Home
  • Home
  • Nieuws
  • Dertig miljoen voor optimalisering van spoorlijn Münster-Zwolle

Dertig miljoen voor optimalisering van spoorlijn Münster-Zwolle

ENSCHEDE - Er is wat meer zicht op een rechtstreekse spoorlijn Zwolle-Twente-Münster doordat de rijkoverheid er een bedrag van dertig miljoen voor op de plank heeft gelegd bij wijze van stimulering. Volgens de Twente Board is de treinverbinding van groot belang voor de  ontwikkling van zowel de regio Twente als ook de regio Zwolle.

Het gaat feitelijk om een optimalisering van bestaande verbindingen, zoals in het oosten Enschede-Münster en in het westen Wierden-Nijverdal. Dat is volgens de Twente Board hard nodig, want alleen al tussen Enschede en Münster reizen dagelijks ruim tienduizend mensen op en neer. En bovendien dient het de bereikbaarheid van Amsterdam.

Nu nog rijden er nog dieseltreinen tussen Enschede en Duitsland. Aan Duitse zijde wil men in 2028 de dieseltreinen vervangen door elektrische treinen. Als Nederland deze ontwikkeling niet volgt, stopt in 2028 de treindienst en dat wil men voorkómen. Het heet een kroon te zijn op het werk van Overijssel, Regio Twente, Regio Zwolle en Twente Board.

ProRail krijgt nu opdracht om elektrificatie van het spoor tussen Enschede en Gronau te verkennen. In de verkenning onderzoekt ProRail ook welke maatregelen nodig zijn voor doorkoppelen van sporen. Dan kunnen in de toekomst de stootblokken op station Enschede weggehaald worden zodat een binnenkomende Duitse trein door kan rijden naar Hengelo en verder. Het Rijk reserveert maximaal dertig miljoen euro om mee te betalen aan de elektrificatie.  Ook dient het woningbouw in de stationsgebieden in Enschede, Hengelo en Almelo.

Deel dit nieuws!