De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   
  • Home
  • Home
  • Nieuws
  • Enschede worstelt met de verbindingen in de stad en uit de stad

Enschede worstelt met de verbindingen in de stad en uit de stad

ENSCHEDE – Met steun van in elk geval een meerderheid van de gemeenteraad wenst het college van burgemeester een fundamenteel betere ontsluiting van het stedelijk gebied dat grofweg ligt tussen de A1 in het noorden, de A35 in het zuiden, Kennispark in het westen en Techbase in het oosten. Over de vraag hoe dit te bereiken en – meer nog – hoe dit te betalen lopen de meningen uiteen. Een pleidooi voor een rondweg om de stad kwam van VVD-leider Kreeft en oogstte in de beschouwingen over de begroting 2021 wel sympathie, want het is nu omslachtig om van de ene naar de andere hotspot te rijden, maar het realiteitsgehalte van een rondweg wordt toch in twijfel getrokken, financieel en ruimtelijk. Kreeft vindt dat waar een wil is ook een weg kan zijn.

Dat geldt ook een beetje voor de liberale suggestie om in elk geval het college te dwingen de doorgaande route door de stad (via de Molenstraat) in stand te laten, hoewel het college vasthoudt aan een plan voor het aanleggen van een chicane in combinatie met het versmallen van de Molenstraat, waardoor automobilisten min of meer worden gedwongen om via de Hengelosestraat en de Oldenzaalsestraat te rijden. Dat ‘spoort’ ook met het plan de hoofdingang van het station Enschede-Centraal te verplaatsen naar de noordkant van de spoorlijn.

Er bestaat in de raad van Enschede wél consensus over meer aandacht voor treinverbindingen, waarbij wethouder Van Houdt van de ChristenUnie tegensprak dat de lobby voor belangrijke spoorverbindingen hapert. De schepen maakte gewag van onverminderde inzet voor de spoorse verbindingen Amsterdam-Twente-Berlijn (via Hengelo) en Zwolle-Münster (via Enschede) én voor de wegverbinding (Enschede-Arnhem/Nijmegen). Dezelfde inzet wil wethouder Nods van D66 naar eigen zeggen aan de dag leggen ten behoeve van meer smoel voor met name het wetenschappelijk en het hoger beroepsonderwijs van de UT respectievelijk Saxion, in relatie met Kennispark. Volgens haar blijven op dit punt de opbrengsten nog achter bij de investeringen.' Dat geldt volgens wethouder Diepemaat ook voor het verkrijgen van aansluiting bij Randstedelijke profilering. Naar de mening van de liberale wethouder schuift de grens wel op, maar is er nog een denkbeeldige  muur. ‘De nieuwe grens van de Randstad loopt van Arnhem/Nijmegen naar Zwolle.’

Deel dit nieuws!