Hellendoorn zet er de draf in om Daarlerveen de ruimte te geven
HELLENDOORN/DAARLERVEEN - Het gemeentebestuur van de Hellendoorn heeft Het Oversticht de opdracht gegeven een integrale stedenbouwkundige gebiedsaanpak op te stellen voor het dorp Daarlerveen. Het gaat om het streven plaats te bieden voor woningbouw, een nieuwe basisschool en benevens de verduurzaming van een gymzaal. Daarenboven zijn er plannen voor een verbreding van zowel de spoorlijn Almelo-Hardenberg als de brug en uiteraard de problemen die samenhangen met de het kanaal en de omgeving. ‘Dat zijn behoorlijk wat ontwikkelingen voor een dorp van ongeveer twaalfhonderd inwoners’, constateert de gemeente. ‘Daarom is er behoefte aan een integrale gebiedsaanpak die het resultaat moet zijn van een nauwe samenwerking tussen experts en bewoners. De gemeente Hellendoorn heeft Het Oversticht de opdracht gegeven om een integrale stedenbouwkundige gebiedsaanpak op te stellen voor Daarlerveen.
In het uiterste noordoosten van de gemeente Hellendoorn ligt een gebied met een specifieke veenkoloniale verkavelingsstructuur. In dit jonge veenontginingslandschap ligt Daarleveen. De veenontginningen hebben een open karakter en zijn qua structuur recht. Dit landschap zegt veel over de historie van het dorp. Vanaf 1850 is men begonnen met het graven van de Overijsselse kanalen met als doel de Overijsselse kanalen van water te voorzien. Het kanaal van Almelo de Haandrik was daar één van. In een tijd waar het wegverkeer nog beperkt was, gaf het kanaal transportmogelijkheden. De komst van het kanaal droeg bij aan de economische ontwikkeling van Daarleveen en omliggende gebieden. Voor de aangrenzende veengebieden is het tevens van grote betekenis geweest. De turf uit de veengebieden kon nu makkelijk worden afgevoerd naar elders. Men vestigde zich aan de vaart en zo ontstond er lintbebouwing langs het kanaal. Loodrecht daarop is een lint ontstaan aan de Nieuwstraat en op een minder intensieve manier aan de Kalkwijk en Nonkeswijk. De bebouwing langs de wegen is eind negentiende eeuw ontstaan en in de loop der tijd herbouwd en verdicht. Door de aanleg van het kanaal waren de woeste gronden naar het oosten niet meer bereikbaar voor de boeren uit Daarle. De inwoners van Daarle verkochten de veengrond aan de verveners. Voor afwatering en vervoer werden meerdere wijken en boksloten aangelegd. De wijken stonden allen haaks op het kanaal en eindigden bij de gemeentegrens, met uitzondering op de Vriezenveensewijk. In 1906 werd de spoorlijn Almelo- Mariënberg aangelegd waardoor Daarleveen ook een spoorverbinding kreeg (pbdaarleveen). Het Overijselskanaal heeft nu nog een functie voor de binnenscheepvaart en plezier/recreatievaart. In 1950 heeft het gebied tussen het kanaal en de spoorlijn zich verdicht met woningbouw. Eerst ten noorden van de Spoorstraat, later ook aan de zuidzijde.