De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   

Zwaar railtransport voor elektrificatie spoor Twente-Zwolle

Wierden – Ten behoeve van de elektrificatie van de spoorlijn Twente- Zwolle, vanaf Wierden, worden vanuit Coevorden zogenoemde betonnen fundaties (‘olifantsvoeten’ die per stuk 4.500 kilo wegen en vrijwel geheel in de grond worden ‘gepoot’) en palen per trein naar hun eindbestemming gebracht langs de betreffende spoorlijn. Op de betonnen fundaties komen de masten te staan voor de bovenleiding. Het zijn niet de enige onderdelen die in de regio worden geproduceerd. Ook de stalen masten waaraan de stroomkabels straks worden bevestigd, worden 'om de hoek' gemaakt bij een staalconstructiebedrijf in Hardenberg.  Deze palen wegen elk zo’n achthonderd  kilo en gaan na productie en verzinking op transport naar Coevorden waar de verschillende onderdelen verder in elkaar worden gezet. 

In overleg met de opdrachtgevende provincie Overijssel, spoorwegbe- heerder ProRail en reizigers- organisaties is ervoor gekozen de werkzaamheden ten behoeve van de elektrificatie uit te voeren in de avond- en nachturen. Tot en met zondag 30 oktober wordt elke dag gewerkt vanaf des avonds half negen tot aan het begin van de NS-dienstregeling. Reizigers kunnen des avonds per trein omreizen (via Deventer) of gebruik maken van vervangende bussen. Volgend jaar gaat de trein van Zwolle via Wierden naar Enschede rijden op elektriciteit. Dat zorgt voor kortere reistijden tussen de economische agglomeraties Twente en Zwolle en dient daarenboven het milieu, want anders dan de dieseltreinen zijn stiller, schoner en goedkoper in onderhoud, gebruik en brandstofkosten dan elektrische treinen.

.


Deel dit nieuws!