De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   

Laatste deel van de Fietssnelweg tussen Enschede en Hengelo

ENSCHEDE/HENGELO -  Vandaag vond op de opening plaats van het laatste deel van de  fietssnelweg F35 tussen station Enschede en station Hengelo. Twee fietsbruggen - over de Tubantiasingel en Lambertus Buddestraat - en een verhoogd fietspad langs het spoor vormen de laatste schakels van dit F35-traject. Tijdens de opening werd als symbool van vernieuwing en duurzaamheid een ' E35-boom  geplant

Tot vlak voor de opening werd er nog hard gewerkt aan de afwerking van de F35. Het aanbrengen van asfalt zou al eerder plaatsvinden, maar moest vanwege  het slechte weer worden verplaatst. Alleen al het laatste stukje, tussen Twekkelerveld en de Brandweerstraat, is ongeveer 1,4 kilometer lang en bevat 35.000 kubieke meter zand, 820 meter leuningwerk, 44 nieuwe bomen, 2.744 struiken en klimplanten en ongeveer achtduizend ingezaaide bloemzaadjes. Dit project is mede mogelijk gemaakt door Provincie Overijssel en het Ministerie van Infra en Waterstaat.

F35-gebruikers fietsen via de twee nieuwe fietsbruggen zonder hinder van verkeerslichten en auto’s vanaf station Enschede richting de Universiteit Twente, Kennispark, station Hengelo en andersom. De opening was de eerste van drie feestelijke openingen van de F35 die dit jaar plaatsvinden. In mei staat het deel Azelosestraat/Oonksweg in Borne gepland, gevolgd door de Bankastraat in Hengelo. Daarnaast wordt dit jaar de F35 richting Lonneker aangelegd en is de provincie bezig met de voorbereiding van de verdere aanleg richting Oldenzaal.

 

Hellendoorn kiest twee nieuwe wethouders na twee jaar rommelen

HELLENDOORN – De gemeente Hellendoorn krijgt als alles volgens plan verloopt Jan van den Bosch en Lia de Waard-Oudesluijs  als nieuwe schepenen. Ze worden 23 april 2024 voorgedragen aan de gemeenteraad formeel voorgedragen  om wethouder te worden. De 59-jarige Van den Bosch woont in Ermelo en is op dit moment senior adviseur bij Antea Group. Tussen 2007 en 2018 was hij wethouder in de gemeente Ermelo. Hij heeft zijn sporen verdiend op het terrein van ruimtelijke ordening, woningbouw en de Omgevingswet. De 53-jarige Waard-Oudesluijs (53) woont in Emst en is momenteel directeur Zorg bij WZU Veluwe. Tussen 2018 en 2023 was ze in wethouder in Epe. Ze brengt  brede ervaring mee op gebied van zorg en welzijn en het sociaal domein.

De benoeming van twee is nieuwe wethouders is nodig om een eind te  maken aan een turbulente periode die al kort  na de verkiezingen begon, waarbij partijen elkaar de tent uitknokten, elkaar het licht in de ogen niet gunden, laat staan politieke successen, twee wethouders stapten op en in die leemte moeten Van den Bosch en De Waard-Oudesluijs   voorzien. De beoogde wethouders starten in mei in hun nieuwe ro, als de raad in meerderheid instemt.

 

Elektrificatie twee spoorlijnen dient treindiensten en milieu Twente

ALMELO/OLDENZAAL/HARDENBERG - De rijksoverheid legteen bedrag van 98 miljoen op tafel voor de elektrificatie van cruciale spoorlijnen in Overijssel en Gelderland.  Het gaat om de verbinding tussen Zutphen en Oldenzaal en die tussen Almelo en Hardenberg. Verantwoordelijk gedeputeerde Dadema juicht in zijn persbericht: 'Dit brengt ons een stap dichterbij ook om deze trajecten robuuster en meer comfortabel te maken voor de reizigers en de omgeving.' Ook spreekt hij over 'een mooi politiek resultaat'.

Het nieuws werd vandaag bekend gemaakt in de Voorjaarsnota die het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Daarmee komt het totaal benodigde bedrag voor elektrificatie van beide treinverbindingen in zicht. De formele besluitvormingstrajecten in Den Haag en bij de provincies kunnen nu in gang worden gezet.  Voor de aanleg worden voert ProRail eerst nog een planstudie uit. Daarbij wordt onder meer onderzoek gedaan naar de bodem.

Behalve  voor een betere spoorontsluiting van Oost - en Noord-Nederland is de aanleg van nieuw spoor in met name Twente ook uit milieuoogpunt, want nu rijden er nog dieseltreinen op beide regionale spoorlijnen, gelegen in zowel Overijssel als Gelderland. Jaarlijks stoten deze treinen veel CO2 en stikstof uit. Door te investeren in elektrificatie zorgen we er voor dat we deze emissie stoppen en stiller kunnen gaan reizen. Daarmee beperken we ook overlast voor de omgeving van de spoorlijnen.

Meer opties voor stadhuis in Oldenzaal: waaronder woningbouw

OLDENZAAL – Het college van burgemeester en wethouders der gemeente Oldenzaal overweegt een nieuw gemeentehuis te laten bouwen op een plek ‘buiten de stad’. Het gemeentebestuur moet nog een besluit nemen. Een andere optie is het verkleinen van het huidige Schip van Staat om ‘stadswoningen’ in het huidige gemeentehuis te integreren en ook wordt gedacht het stadhuis in te zetten als ‘Huis  of Huiskamer van de Stad’.

Het college heeft in elk geval geconstateerd dat ' de fysieke werkplekken  niet meer onvoldoende uitnodigen tot samenwerking en dat de inrichting evenmin  uitnodigt tot ontmoeting en samenwerking. Daarenboven laat het college weten dat er groot onderhoud noodzakelijk is. Behalve voor besprekingen en samenkomsten is er sowieso ook ruimte nodig voor wat het Sociaal Plein wordt genoemd, voor ontmoetingen.

meer volgt, misschien

Twenterand hecht aan onafhankelijke journalistiek, zegt de raad

VRIEZENVEEN- De gemeenteraad van Twenterand wil met omliggende gemeenten een onafhafhankelijjke omroep voor de nieuwsvoorziening  vormen. Dat zou in samenwerking moeten gebeuren met de omliggende gemeenten Ommen, Dalfsen en Hardenberg. Twenterand hecht zo bleek in een debat aan het Manitobaplein, aan 'lokale onafhankelijke journalistiek' om te voorkomen dat de regionale krant en de/of deregionale omroep bepalend voor wat er wordt uitgezonden. Daar zou een onafhankelijk bestuur voor moeten waken.

Volgens fractiechef Elzinga van de grootste partij in Twenterand (GBT) moet de beoogde fusieomroep alle facetten van de samenleving, politiek en maatschappelijk, onder de aandacht brengen en ook recht moeten doen aan de muzieksmaak van de luisteraars, waarbij hij er nadrukkelijk op wees dat er ook ruimte moet zijn voor wat in de kernen populair is, zoals Deltapiraat in kernen als Westerhaar  en Vroomshoop.

De gemeenteraad van Twenterand vindt dat er professionalisering moet plaatsvinden van medewerkers en dat moet burgemeester Broekhuizen van Twenterand in overleg met zijn collegae Offinga van Hardenberg en Van Lente van Dalfsen voor zijn rekening nemen.

 

Deel dit nieuws!