De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   
  • Home
  • Home
  • Nieuws
  • Enthousiasme bij hernieuwd pleidooi snelle trein Twente-Groningen

Enthousiasme bij hernieuwd pleidooi snelle trein Twente-Groningen

ENSCHEDE - Afgaande op een petitie bestaat er ruim draagvlak voor een rechtstreekse treinverbinding tussen de studentensteden Enschede en Groningen. Deze zogenoemde Nedersaksenlijn rijdt van Enschede via Hengelo naar Almelo en buigt daar af naar het noorden over bestaand spoor via Hardenberg naar Emmen. Dat het draagvlak voor een directe verbinding groot is blijkt uit de grote en positieve respons op een petitie, die al bijna tienduizend keer is getekend. Voor studenten is een rechtstreekse treinverbinding tussen Enschede en Groningen handig; zij hoeven dan niet een 'omweg-met-overstap' (en wachttijd) via Zwolle te maken.

Ook voor de sociale, economische en culturele ontwikkeling zou de Nedersaksenlijn goed zijn.  Van belang zijn drie investeringen: de aanleg van de 'oude' spoorlijn Emmen Ter Apel, de renovatie en elektrificatie Ter Apel-Stadskanaal en dus de elektrificatie Almelo-Hardenberg. De totale kosten zijn eerder al begroot op  een slordige 250 miljoen euro. Eind vorig jaar ging de Tweede Kamer unaniem akkoord met een motie voor een haalbaarheidsstudie naar aanleg van het nog ontbrekende spoor op het circa achttien kilometer lange traject tussen Emmen en Stadskanaal.

Het gaat volgens de pleitbezorgers om veel meer dan een spoorlijn, het gaat om hogere belangen die dienstbaar zijn aan het belang van heel Noordoost Nederland. Genoemd wordt ook de verdere economische ontwikkeling van het woongebied in de regio tussen Veendam en Twente, maar ook he belang van aansluiting op de toekomstige snelle treinverbinding van Amsterdam via Groningen naar Bremen, Hamburg en Scandinaviƫ en toekomstige mogelijkheden voor goederenvervoer. De grootste problemen zijn sterk oplopende kosten van een Zuidelijke Rondweg in Groningen.

 

Deel dit nieuws!