De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   
  • Home
  • Home
  • Nieuws
  • Gemeente ziet in Enschede minder leegstand in centrum en meer bezoek

Gemeente ziet in Enschede minder leegstand in centrum en meer bezoek

ENSCHEDE - De leegstand in de binnenstad van Enschede loopt al enkele jaren fors terug en dat stemt het gemeentebestuur, blijkens juichende persberichten, tot vreugde. Naast de verminderde leegstand van 9,7 procent per 1 september 2017 naar 7,5 procent per 1 oktober van dit jaar tonen de eerste passantentellingen via WIFI-tracking meer bezoekers. 'In week 40 waren er ruim 320.000 bezoeken aan de binnenstad, waarvan 263.000 unieke bezoekers', wat ‘indrukwekkend’ wordt genoemd.  In de cijfers is de komst van de megasportzaak Decathlon naar de Zuidmolen nog niet meegenomen.

Uit de eerste resultaten van de jaarlijkse bezoekersenquête van I&O Research blijkt dat Enschede steeds meer een winkelstad wordt en dat bezoekers aangeven meer voor de gezelligheid naar de stad te komen, en minder met een specifiek doel. De nabijheid, de omvang en de diversiteit van het winkel- en horeca-aanbod is wat bezoekers aantrekt. Vooral kleine straatjes, geen negen, maar ze zijn er wel degelijk) met bijzondere winkels en het ‘snuffelmilieu’ trekken meer bezoekers. De gemiddelde bezoektijd aan de Enschedese binnenstad zou een uur en 28 minuten zijn.

Uit de meest recente binnenstadenquête blijkt dat de reden van bezoek aan het verschuiven is (minder doelgericht, meer voor de gezelligheid) en dat de bestedingen toenemen, van 96 euro per bezoek in 2016 tot 106 euro per bezoek dit jaar. ‘Ik ben erg trots dat het harde werken van alle binnenstadpartners zijn vruchten afwerpt. De binnenstad van Enschede blijft groeien als een sterk en bruisend winkelgebied’, heeft wethouder Eerenberg van onder meer Financiën en Economie, tevens loco-burgemeester van Enschede, in een perscommuniqué laten formuleren.

 

Deel dit nieuws!