De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   
  • Home
  • Home
  • Nieuws
  • Overijssel maakt werk van elektrificatie van drie spoorwegtrajecten

Overijssel maakt werk van elektrificatie van drie spoorwegtrajecten

ALMELO/HARDENBERG -De provincie Overijssel wil werk maken van de elektrificatie van de drie spoorlijnen waar nog dieseltreinen rijden. Uit onderzoek blijkt dat elektrificatie de meest doelmatige oplossing om tot verduurzaming te komen elektrificatie van het ‘lijntje’ Almelo-Hardenberg is. Het college van gedeputeerde staten wil nu om te beginnen formeel tot een  planuitwerking komen.

Er rijden in Overijssel nu op drie trajecten drie nog dieseltreinen, namelijk Zutphen-Oldenzaal (gedeelde concessie met de provincie Gelderland), Almelo-Hardenberg en Enschede-Dortmund/Münster. De laatstgenoemde betreft een Duitse concessie, waar Overijssel aan meebetaalt. Overijssel heeft de ambitie om, als het huidige materieel aan vervanging toe is, op deze treinverbindingen de dieseltreinen te vervangen door treinen die milieuvriendelijker zijn. Dat is in lijn met de ambities van de provincie Overijssel, en sluit aan op de doelstellingen van de spoorsector om in 2050 het treinvervoer in Nederland emissievrij uit te voeren.

Eerder al zijn op de Blauwnetverbindingen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede de dieseltreinen na afschrijving vervangen door elektrische treinen en de treintrajecten van bovenleiding voorzien.

De treinen op de Blauwnetverbindingen Zutphen-Oldenzaal en Almelo-Hardenberg naderen het einde van hun levensduur. Als er nieuwe treinen moeten komen is dat volgens de provincie een geschikt moment om een nieuwe techniek voor te schrijven. Daarom wil de provincie Overijssel werk maken van de elektrificatie van de diesellijnen.

Deel dit nieuws!