De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   

Twenterand bereid rechtszaken te staken en 1,2 miljoen te dokken

VRIEZENVEEN – De gemeente Twenterand zou een bedrag van 1,2 miljoen willen betalen om te schikken met twee voormalige grondeigenaren in de Oosterweilanden te Vriezenveen. Ook is de gemeente, melden bronnen in ten gemeenthuize, bereid zijn met notaris Endendijk in gesprek om tot overeenstemming te komen. De schikking betekent dat het gemeentebestuur het moede hoofd in de schoot legt, niet langer wil blijven procederen en lopende procedures stop wenst te zetten.

De gemeenteraad is formeel nog niet op de hoogte, evenmin de politieke reacties van de raadsfracties. Mogelijk komt wethouder Scholten van Grond en Geld (Ruimtelijke Ordening en Financiën) komende dinsdag met een verklaring in de laatste vergadering van de gemeenteraad in de huidige samenstelling. Er zou met name de coalitiepartijen CDA, CU en SGP veel aan gelegen zijn vóór de verkiezingen van 21 maart van dit traantrekkende dossier verlost te zijn, letterlijk koste wat het kost.

De gemeente kocht enkele jaren grond in de Oosterweilanden van de families Koersen en Prinsen voor de agrarische waarde, maar veranderde vervolgens de bestemming in bedrijvigheid. De families voelden zich bekocht, eisten meer geld, zijnde de industriële waarde, en spanden na weigering door de gemeente een rechtszaak aan. De rechtbank oordeelde dat bijna een half miljoen meer zou moeten worden betaald. De gemeente besloot in beroep te gaan en persisteerde daarin op advies van haar vaste advocaat Van de Wetering. Om die reden werden eerdere schkkingen afgewezen. Al jaren wordt er nu over gesproken, voor de rechtbank. Ook wil de gemeente, bij verlies haar kosten verhalen op notaris Endendijk, want die zou verwijtbaar/laakbaar hebben gehandeld bij de eerste transactie.

Tot nu toe liet wethouder Scholten bij voortduring weten dat de gemeenteraad een broedende kip niet moet storen, waarbij hij dus die kip is, maar dat hij de raad, die in zijn kippendrift tamelijk van de leg raakte, zou informeren zodra zulks aan de orde zou zijn, ten voordele of ten detrimente. Er zouden dan wel ontwikkelingen moeten zijn en die waren er volgens hem tot op heden niet. Ambtelijk heet het overigens dat het staken van de gerechtelijke procedures wegens kansloosheid al een tijdje rond is.

 

Appartementen ter voltooiing eerste fase nieuwbouw op Indië in Almelo

ALMELO – Met een plechtige ceremonie is vanmiddag het startsein gegeven voor de bouw van 34 appartementen 'op Indië' in Almelo waar voorheen Koninklijke Ten Cate was gevestigd. Directeur Ter Steege van het gelijknamige bouwbedrijf in Rijssen greep de gelegenheid aan bekend te maken dat weldra ook een begin wordt gemaakt met de sloop van de laatste gebouwen van Ten Cate. De gebouwen die tegen de vlakte gaan zijn geen erfgoed, maar naderhand bijgebouwde kantoren en opslagruimtes, waar onder meer een judoschool in was gevestigd.

Op het 23 hectare omvattende perceel zullen zo'n zeshonderd huizen verrijzen. Het gebed is al  zo'n anderhalve eeuw bekend onder de naam Indië. De naam dateert uit de tijd dat het in Almelo geproduceerde textiel geëxporteerd werd naar Indonesië om daar te laten batikken. Inspiratiebronnen voor de nieuwbouw zijn de historische fabrieksgebouwen, de monumentale eiken en de ligging van het gebied aan de kanalen. De markante watertoren wordt denkelijk getransformeerd tot restaurant en in de voormalige Weverij is een evenementenhal gedacht. Een lange voetgangersbrug koppelt Indië in de toekomst met de jachthaven, het station en de binnenstad.

Voor de starthandeling van de 34 zogenoemde 'boulevardappartementen' op Indië repte wethouder Ten Seldam zich naar het gebied. Ook veel kopers woonden de ceremonie bij. Ter Steege wil de appartementen eind dit jaar en begin volgend jaar opleveren. Volgens projectleider Tijhof is het temeer een heuglijke dag omdat zo'n drie jaar geleden (6 maart 2015) de bouw van de eerste woningen op Indië startte en er nu 150 staan. De tweede fase breekt nu aan, namelijk westwaarts, daar waar de Rijssense Gebouwen Sloperij begint met de afbraak.

Müller Fresh Food Logistics in Holten neemt Prins Transport over

HOLTEN - Het transportbedrijf Müller Fresh Food Logistics neemt alle vennootschappen van Prins Transport over. Hiermee breidt Müller, met vorig jaar een omzet van zeventig miljoen euro, zijn dienstenpakket uit en versterkt de positie in de koelvers- en diepvriesmarkt in de Benelux. Ook biedt de locatie van Prins bij Rotterdam volgenseen geografische uitbreiding voor het bedrijf. Ook is de overname een versteviging van de positie in de markt en de continuïteit.

De huidige directeur Prins blijft leiding geven aan de logistieke activiteiten van het bedrijf in Lekkerkerk. Het beheer en de in- en verkoop van het wagenpark wordt onder de vlag van Müller European Truck & Trailer Care voortgezet. Ook de werkplaatsactiviteiten blijven in Lekkerkerk.

Müller Fresh Food Logistics is gespecialiseerd in opslag en distributie van koelverse- en diepvries levensmiddelen. Müller bestrijkt met de belevering Nederland, België, Duitsland en Luxemburg. Daarnaast is Müller gespecialiseerd in internationale koel- en vriestransporten in gans Europa via een vestiging in Tsjechië. De opslag vindt plaats in koel- en vriesmagazijnen met een omvang van vijf hectare, gevestigd in Holten, Nijkerk en Roelofarendsveen. Voor de transport en distributieactiviteiten worden ruim driehonderd trekkende eenheden ingezet.

 Prins Transport werd een kleine tachtig jaar geleden in Lekkerkerk opgericht. Het bedrijf ontwikkelde zich in de loop der jaren tot logistieke dienstverlener met specialismen als opslag, handling en het vervoer van levensmiddelen (koel, diepvries en licht gekoeld). Het vervoer van geconditioneerde en ongeconditioneerde zeecontainers met de daarbij behorende documentatie en afhandeling is tevens een belangrijke activiteit van Prins.

Investering twaalf miljoen voor Warmtenet via Wavin in Hardenberg

HARDENBERG -  De gemeente Hardenberg en de bedrijven Wavin Diensten, Cogas, Dion, Enpuls, en N-TRA zullen het warmtenetwerk realiseren. Het haalbaarheidsonderzoek toont aan dat de genoemde alliantie nog dit jaar kan beslissen over de benodigde investering van twaalf miljoen euro. Voor een toekomstbestendig warmtenet, waarop een groot deel van de gebouwen in Hardenberg kan worden aangesloten, is een extra investering nodig van twee tot drie miljoen euro. De alliantiepartijen dragen de kosten voor de investering gezamenlijk.

Het project is in grote lijnen vergelijkbaar met het warmtenet in Hengelo, dat al een eind op streek is. Hardenberg heeft de ambitie om in 2030 minimaal dertig procent van het energieverbruik duurzaam op te wekken. Het warmtenet, dat open staat voor meerdere producenten en leveranciers, zou hieraan een belangrijke bijdrage leveren. De ‘restwarmte’ van kunststof producent Wavin wordt gebruikt voor het verwarmen van kantoren, woningen en bedrijven. Enkele bedrijven op het Wavin-terrein en het naastgelegen zwembad en sporthal De Slag maken al gebruik van deze warmte. Er is voldoende capaciteit om de levering van restwarmte uit te breiden.

De alliantie koos uit de onderscheiden scenario’s van onderzoeksbureau Greenvis de variant, die uitgaat van het verhogen van de temperatuur van de restwarmte van de bedrijven op het Wavin-terrein met een grote centrale warmtepomp. Een bio-installatie levert zowel elektriciteit voor deze warmtepomp als hogere temperatuur warmte voor bestaande gebouwen en de directe omgeving. Uit de businesscase zou zijn gebleken dat over een periode van dertig jaar voldoende financieel rendement wordt gehaald. Mochten op termijn 640 nieuwbouwwoningen in Marslanden II worden aangesloten, dan neemt dat rendement behoorlijk toe.

Krol: 'Wat nou Berlijn per trein, regel eerst Enschede-Almelo beter'

ALMELO/ENSCHEDE/HENGELO - De kunstminnende ex-directeur Krol van de Bibliotheek Almelo en nu voorzitter van de Stichting Literaire Activiteiten Almelo, vindt het lachwekkend dat Twente zich druk maakt over internationale treinen zolang ruim vóór middernacht de laatste trein van Enschede naar Almelo en alle tussenliggende stations vertrekt.

Onlangs vroeg wethouder Bron van Hengelo, tevens in Twents verband belast met Verkeer en Vervoer, staatssecretaris Van Veldhoven om verbetering van de internationale treinverbindingen van/naar Twente. Krol roept Bron een ‘Bravo! toe. 'Want, neem nou de verbinding van Twente met Berlijn: één keer per twee uur een snelboemel. Of neem de verbinding met Münster en Dortmund: elk half uur (dat wel) een boemel die bij elk kippenhok aan de spoorlijn stopt ook als er geen kip te zien is. Dat kan en moet inderdaad allemaal beter.'

De kunstpaus van Almelo voegt er wel iets aan toe: 'Als ik nou Stientje van Veldhoven was, dan had ik u per kerende trein (of dienstauto) heengestuurd met de opdracht om aan de treinverbindingen in Twente na de verbeteringen van december 2017 eerst nog één hoogst noodzakelijk verbetering toe te voegen. Een kleintje slechts maar oh zo belangrijk. De laatste trein vertrekt vanuit Enschede ook in het weekeinde al om half twaalf des avonds (dat was middernacht!) naar Almelo en alle tussengelegen stations. Ik ga u niet aan uw hoofd zeuren om een Twents nachtnet maar dat is toch veeeeel te vroeg! Een bezoek aan lange opera's in het Wilminktheater en films in Filmhuis Concordia, om maar iets te noemen, laat staan een drankje na afloop, zijn niet mogelijk voor niet-inwoners van Enschede die per trein naar huis willen/moeten.’

Krol vindt dit met zoveel woorden bespotttelijk, heeft hij Bron digitaal laten weten, met een kopietje naar Van Veldhoven: ‘In een stedenband met zo'n 350.000 inwoners mag een belangrijke avondtreindienst toch niet al ruim voor middernacht stoppen? Ik ben het met staatssecretaris Van Veldhoven eens dat u dit probleem eerst maar eens moet oplossen voordat u weer mag komen palaveren over internationale treinen. Oh, heeft ze dat niet gezegd? Nou dan roep ik haar daartoe op door middel van een kopie van deze email.

Deel dit nieuws!