De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   

Ministeriële bezuiniging bedreigt logistieke hotspot Twente

Hengelo – Een bezuiniging op de arbeidsinzet bij de sluizen in het Twentekanaal zal contraproductief uitpakken. Dat stellen de bedrijven in het havengebied van Hengelo. Als minister Schultz van Haegen haar plannen doorzet (minder bedieners van de sluizen in Eefde, Delden en Hengelo) zal het aantal binnenvaartschepen op het Twentekanaal afnemen en dat kost op den duur honderden banen, bij schippers bij bedrijven in het havengebied. De minister wil de sluizen niet meer overdag laten bedienen en in het weekend minder. Volgens de ondernemers miskent de bewindsvrouw het economische belang van de binnenvaart, de Combi Terminal Twente en bedrijven die goederen tussen Hengelo en Rotterdam laten verschepen.

Een belangrijke groeisector in Twente dreigt op slot gezet te worden gezet, zo stellen de ondernemers. Juist afgelopen jaar drong Twente de Top Tien van logistieke hotspots binnen. De perspectieven op verdere groei en een forse toename van banen zou door de minister onmogelijk worden gemaakt als ze vasthoudt aan haar voornemen banen van sluisbedieners op te heffen, waardoor lange wachttijden voor schepen ontstaan en het onrendabel wordt goederen in containers over het water te laten vervoeren. De vereniging Schuttevaer voor binnenschippers is kwaad en ook de ondernemers in het havengebied van Hengelo begrijpen er niks van. Er komt een politieke lobby van gemeenten om te bewerkstelligen dat Schultz inbindt.

Deel dit nieuws!