De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   

Luchthaven Twente mikt op 930.000 passagiers in 2030

Enschede – Over zeventien jaar moet Airport Twente zo’n 930.000 passagiers hebben die van of naar Twente vliegen. De nieuwe vliegroutes voor de burgerluchthaven zullen, wordt gezegd, veilig zijn en zoveel mogelijk de woonkernen mijden. Voor zover er overlast is, zal die merkbaar zijn in met name de zuidelijke delen van Hengelo en Oldenzaal en in De Lutte. Dat zegt de organisatie Area Development Twente (ADT), waarin de gemeente Enschede en de provincie Overijssel zitting hebben en die belast is met de aanbesteding van het vliegveld. Vandaag ondertekenden ADT en het investeringsbedrijf Reggeborgh van ondernemer Wessels een concessie-overeenkomst. 

Er zijn op het toekomstige vliegveld in Twente acht routes met twee starts naar het oosten en twee naar het westen. Ook zijn er twee landingsroutes vanuit het oosten en twee vanuit het westen. De opzet is om in 2030 één start of landing per uur te hebben ‘op’ Twente. Er zijn technieken, aldus ADT, waardoor de geluidsbelasting relatief gering zal zijn. In de papieren Roskam van deze week een beschouwing over de krachten en de motieven van Wessels om te proberen de Luchthaven Twente nieuw leven in te blazen. Daarbij ligt het accent op de potenties van Twente vanwege de ligging en de kansen. Ook wordt een relatie gelegd tussen vliegtuigen en bussen (Oad).


Deel dit nieuws!