Pleidooi samenwerking in regio ten bate Fedor van Kregten
Rijssen/Wierden
– Het oeuvre van de kunstschilder Fedor van Kregten (1871-1937) zou breed onder
de aandacht moeten worden gebracht door regionale samenwerking, tussen
gemeenten en musea. Dat werd afgelopen weekend geopperd bij de opening van een zogenoemde Van Kregten Galerij in het kasteel De Oosterhof te Rijssen dat het
Rijssens Museum huisvesting biedt. Het is een in omvang bescheiden
tentoonstelling met werken van Van Kregten, die volgens persberichten van conservator Bouwens van het Rijssens
Museum ‘in de omgeving van Rijssen’ woonde en werkte. Daar valt weinig tegen in
te brengen anders dan dat Van Kregten feitelijk arbeidde met verf en palet in de gemeente Wierden, meer
specifiek in de buurtschap Notter. Daar komt bij dat de nationale Van Kregten Revival vier jaar geleden in Wierden gestalte kreeg met tal van activiteiten,
waaronder meerdere exposities, lezingen benevens een boekpresentatie. Een jaar
later werd een spoortunnel in het
centrum van Wierden naar Van Kregten vernoemd.
De organiserende Stichting Fedor van Kregten Wierden besloot over te gaan tot ‘een slapend bestaan’. Er zijn, zo liet bestuurslid én kunstschilder Aanstoot destijds echter al weten, ideeën over museale aandacht voor de Van Kregten die zijn landschappen vaak stoffeerde met koeien en schapen en wiens werk wordt gerekend tot de nabloei van de Haagse School. Overigens weigerde het Rijssens Museum vier jaar geleden schilderijen van Van Kregten af te staan ter expositie in Wierden. Dat zou te gevoelig liggen. In dat verband is het opmerkelijk dat nu vanuit Rijssen lansen worden gebroken voor samenwerking in de regio om (het werk van) Van Kregten naar waarde te schatten en gezamenlijk op te trekken bij hernieuwde aandacht en promotie. Daar gaat cultuurwethouder Beens van Rijssen-Holten zich bestuurlijk sterk voor maken en van voorzitter Bakker van het Rijssens Museum kan Wierden eventueel zelfs de opening krijgen indien het al in oktober tot een vorm van samenwerking komt.