De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   
  • Home
  • Home
  • Nieuws
  • Na de Regge herkrijgt ook de Vecht functie voor de zompvaart

Na de Regge herkrijgt ook de Vecht functie voor de zompvaart

Gramsbergen/Enter - Net als in het Twentse dorp Enter aan de Regge is men in het Hardenberse stadje Gramsbergen aan de Vecht bezig met een herwaardering van de zomp. Er staat op de eerste dag van mei voor genodigden een vuurproeftocht met de zogenoemde Vechtezomp op stapel.

Dit gebeurt vanaf het schipperscafé De Mommeriete aan de Oostermaat te Gramsbergen, waar behalve de bouwers van de zomp ook burgemeester Snijders en wethouder De Vent zich op de dag van de arbeid zullen inschepen. De bouwers vertellen aan boord het verhaal van de zomp.

De ruim twaalf meter lange platbodem is gebouwd in de loods van de ‘zompwerf’ te Gramsbergen door een ploeg vrijwilligers, van wie sommigen eerder zelfs nog nooit met hout hadden gewerkt, laat staan een schip hadden gebouwd. De replica is voorzien van wat moderne snufjes, zoals een elektromotor, een lift voor minder-validen, jetstreaming om beter te kunnen sturen en een hydraulische arm om de zware mast makkelijk te kunnen laten zakken. Weggewerkt achter hout natuurlijk, om het historische karakter van de boot niet aan te tasten.

De bouw van de zomp is mogelijk gemaakt met provinciale subsidie en de financiële inbreng van eigenaar Kelder van bierbrouwerij Mommeriete, die momenteel ook bezig is met de afbouw van een groot botenhuis aan het kanaal bij de brug in Gramsbergen. Het gebouw gaat dienen als de thuishaven van de zomp.

De Vecht is de tweede Nederlandse rivier waarop de zomp terugkeert. Ruim een kwart eeuw geleden werd op punterwerf Wildeboer in Giethoorn de eerste replica gebouwd, die vanuit Rijssen ging varen op de Regge. De toen gebruikte tekeningen vormden ook de basis voor de botenbouwers in Gramsbergen. Naderhand werden aan de Lee te Enter een werf en een botenhuis gebouwd waar nu ook zompen worden gebouwd.

Rond 1850 voeren de laatste zompen over de Vecht. Een slordige 167 jaar later is de zomp terug op de rivier. Het vrachtschip had destijds een bijzondere betekenis voor kenmerkende gebouwen uit onze huidige tijd. Zo is het Paleis op de Dam, net als vele andere gebouwen in het land, voor een groot deel gebouwd met Bentheimer zandsteen dat met zompen vanuit Duitsland over de Regge en de Vecht werd aangevoerd. 

Deel dit nieuws!