De Roskam op Twitter    De Roskam op Facebook   

Elektronisch cliëntdossier in de thuiszorg bij Carintreggeland

Hengelo – De zorgorganisatie Carintreggeland, vooral actief in Twente met de hoofdzetel in Hengelo en veertienhonderd medewerkers, voert een elektronisch cliëntdossier in bij de thuiszorg. Een deel van het huidige papieren zorgdossier van elke klant verdwijnt  en de klant kan zelf in het dossier kijken of mensen uit zijn of haar nabije omgeving machtigen dat te doen, vanuit hun eigen huis. Het voordeel voor de medewerkers is volgens de directie van Carintreggeland dat ook zij het elektronisch cliëntdossier eveneens thuis kunnen bekijken of onderweg of op kantoor. In de toekomst wil Carintreggeland ook digitaal  informatie gaan uitwisselen met natuurlijke partners als huisartsen en ziekenhuizen. 

Er is volgens Carintreggeland veel aandacht besteed aan de privacy. Zo zijn de iPads  beveiligd met wachtwoorden en ook het cliëntportaal is beveiligd. Mensen die zorg krijgen kunnen hun dossier bekijken met hun DigiD-code. Dit is dezelfde code die de Belastingdienst gebruikt voor het digitaal indienen van de belastingaangiftes. Voor de invoering in het hele werkgebied trekt Carintreggeland een jaar uit. Twee teams hebben al driekwart jaar proefgedraaid met het elektronisch cliëntdossier. Zowel klanten als medewerkers reageerden positief op de nieuwe manier van werken. Het papieren dossier verdwijnt nog niet helemaal. Er komt een overgangsfase om ervaringen op te doen en aanvullende trainingen te geven.



Deel dit nieuws!